Η πανδημία αλλάζει έστω και προσωρινά τον τρόπο της επικοινωνίας μας. Προσαρμοζόμενοι στην νέα πραγματικότητα δημιουργήσαμε την ιδέα του NAFSLIVE μίας ζωντανής διαδικτυακής συνέντευξης. Ακολουθεί σε έντυπη μορφή η διαδικτυακή συνέντευξη με την Δανάη Μπεζαντάκου.
Η Δανάη Μπεζαντακου ηγείται της NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS στον χώρο της ναυτιλίας και ασχολείται παράλληλα και με τις οικογενειακές επιχειρήσεις στον κλάδο του τουρισμού. Μία από τις επαγγελματικές της επιτυχίες είναι η διοργάνωση του ετήσιου ναυτιλιακού συνεδρίου της Navigator από το 2001, όπου συγκεντρώνει τους Decision Makers της Ναυτιλίας και θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά συνέδρια στην Ελλάδα. Είναι Γενική Γραμματέας του International Propeller Club Port of Piraeus και Ιδρυτικό μέλος σε πληθώρα Μη Κερδοσκοπικών οργανισμών.
ΝΑΥΣ: Το YES Forum, η πλατφόρμα αυτή ανοιχτού διαλόγου μεταξύ των στελεχών Ναυτιλίας, του Θαλάσσιου Τουρισμού και των νέων ανθρώπων που θέλουν να γνωρίσουν τους κλάδους αυτούς, χαίρει ιδιαίτερη αποδοχής. Σε ποιόν βαθμό οι νέοι εκφράζουν την γνώμη τους για τη ναυτιλία και τις προοπτικές απασχόλησής τους σε αυτήν καθώς και πόσο αντιλαμβάνονται την αξία και την σημασία της Ελληνικής ναυτιλίας για την χώρα μας?
∆. ΜΠ: Η τελευταία δεκαετία μας έχει φέρει όλους αντιμέτωπους με πολλές και πολλαπλές προκλήσεις. Θα πρέπει όλοι οι Έλληνες, νέοι και μεγαλύτεροι, να μάθουν για την Eλληνική ναυτιλία και την πρωτοκαθεδρία της. Αρκετοί από τους νέους που σπουδάζουν ναυτιλιακά ή εργάζονται στη ναυτιλία δεν προέρχονται από κάποια παραδοσιακή ναυτιλιακή οικογένεια. Αυτό σημαίνει ότι από κάπου έχουν ακούσει για τον κλάδο μας. Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει ο σπόρος να φυτεύεται από το σχολείο. Οι μαθητές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν ποιες είναι οι ευκαιρίες που παρέχει αυτός ο κλάδος στην Ελλάδα αλλά και ποια είναι ιστορία του. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάνω από 3000 εταιρείες στο ευρύτερο cluster της ναυτιλίας όπου θα μπορούσε κάποιος να δουλέψει. Καθώς λοιπόν η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι πάρα πολλά τα επαγγέλματα γύρω από το πλοίο. Έτσι λοιπόν εμείς τους φέραμε όλους σε επαφή μέσω της πλατφόρμας ανοιχτού διαλόγου του YES to Shipping Forum γιατί θεωρούμε ότι θα έπρεπε η πολιτική, οικονομική και εκπαιδευτική κοινότητα να βρίσκεται σε συνεργασία με τους νέους, - με το μέλλον - . Τώρα λοιπόν έχουν γίνει πολλά βήματα μπροστά και χαιρόμαστε για αυτή την πρόοδο! Ακόμα και εν καιρώ καραντίνας, γίνονται ανοιχτές διαδικτυακές συζητήσεις όπου οι νέοι μπορούν να συμμετέχουν και φυσικά και το YES διοργανώνει και εκείνο σε εβδομαδιαία βάση. Έχουμε έρθει σε επαφή με πάρα πολλούς οργανισμούς που ασχολούνται με την ναυτιλία παγκοσμίως, διοργανώνουμε events όπως το #Captain_says, για να μάθουν οι νέοι πως οι παλιοί καπετάνιοι αντιμετώπιζαν τις κρίσεις τότε και τώρα. Ενθαρρύνουμε λοιπόν τον ανοιχτό διάλογο, γιατί θεωρώ ότι αυτό που λείπει από τους ανθρώπους είναι η εξωστρέφεια. Λόγω της καραντίνας αλλά και των κοινωνικών δικτύων οι νέοι έχουν κλειστεί στον εαυτό τους. Η τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι και πρέπει να παραμείνουν στη ζωή μας, αρκεί να ξέρουμε να τα χρησιμοποιούμε προς όφελος μας. Έτσι οι νέοι πρέπει να πληροφορούνται και να τα χρησιμοποιούν για να βρουν δουλειά και να επεκτείνουν το δίκτυο των επαφών τους, αλλά δεν θα πρέπει να «τελειώνει» η ζωή τους εκεί.
ΝΑΥΣ: Το «NAVIGATOR FORUM» έχει καθιερωθεί για 19 συναπτά έτη από το 2001, σαν ετήσιος χώρος συνάντησης καταξιωμένων στελεχών της Ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας και έχει συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάδειξη και το σχολιασμό των κρίσιμων θεμάτων που απασχολούν τη ναυτιλία. Πώς ξεκίνησε η ιδέα αυτή, τι δυσκολίες αντιμετώπισε στη διάρκεια όλων αυτών των ετών και πού βρίσκεται σήμερα; Ποιά είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
∆. ΜΠ: Ήταν μια ιδέα της μητέρας μου Ιωάννας Μπεζαντάκου. Πριν από 20 χρόνια δεν υπήρχαν συνέδρια ώστε να συναντιόμαστε, να μιλάμε και να ανταλλάσσουμε απόψεις. Πόσο μάλλον ένα Ελληνικό συνέδριο. Η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών είναι το δυνατό σημείο της Ελληνικής Ναυτιλίας και για αυτό το “NAVIGATOR – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM” έχει διαγράψει μια επιτυχημένη πορεία 20 ετών. Επίσης στο συνέδριό μας, συμμετείχαν και οι πελάτες μας ως ομιλητές καθώς η NΑVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS αντιπροσωπεύει πράκτορες και ρυμουλκά σε όλο τον κόσμο προσαρμόζοντας τις υπηρεσίες της στις ανάγκες των ναυτιλιακών Εταιρειών. Σκεφτήκαμε λοιπόν να προσκαλέσουμε καταξιωμένα στελέχη από στρατηγικές για τη ναυτιλία χώρες, να ανταλλάξουμε απόψεις, να διερευνήσουμε προοπτικές συνεργασίας μαζί τους. Η διοργάνωση όλων μας των συνεδρίων γίνεται σε συνεργασία με τα αρμόδια Υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς. Από την πρώτη χρονιά όλοι το αγκάλιασαν πολύ ζεστά και έτσι έγινε θεσμός, παρά το γεγονός ότι παραμένει ένα καθόλα ιδιωτικό συνέδριο.
∆υσκολίες υπήρξαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν. Άλλωστε κάθε χρόνο όταν τελειώνει ένα συνέδριο, την ίδια μέρα ξεκινάνε οι προετοιμασίες για το επόμενο, υπάρχουν τα ίδια άγχη, ποια θα είναι η θεματολογία του συνεδρίου και πολλά άλλα. Η Ναυτιλία αλλάζει συνέχεια και έτσι θα πρέπει κι εμείς να υιοθετούμε αυτές τις αλλαγές για τα θέματα συζήτησης. Η πανδημία ήταν μια πρόκληση!
ΝΑΥΣ: Ποιο είναι το μέλλον των νέων στη ναυτιλία; Πόσο εύκολο ή δύσκολο θα είναι να ξεκινήσουν την καριέρα τους στη ναυτιλιακή βιομηχανία κατά τη διάρκεια αυτής της κατάστασης και πόσο πρόθυμη είναι η ελληνική ναυτιλία να στηρίξει τους νέους να εισέλθουν στον κλάδο;
∆. ΜΠ: Θεωρώ ότι όταν κρίνουμε τους νέους πρέπει πρώτα να γυρίσουμε το χρόνο πίσω και να σκεφτούμε τι κάναμε εμείς στα πρώτα μας βήματα. Αυτό που πρέπει να δουλέψουμε μαζί με τους νέους είναι ότι πρέπει να τολμάνε και παράλληλα να μάθουν ότι αυτό το οποίο λένε θα πρέπει να το ακολουθούν και να τιμούν το λόγο τους. Κατανοώ ότι υπάρχει ένας μεγάλος προβληματισμός για το αν θα γίνουν οι πρακτικές και ποια θα είναι η τύχη των βιογραφικών σε ένα περίεργο χρονικό διάστημα που ήρθε η πανδημία και οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν μπορούν να γνωρίζουν πόσο κόσμο θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν. Οι νέοι αυτή τη στιγμή έχουν την τεχνική δυνατότητα να βρουν όλες τις πληροφορίες που χρειάζονται κάνοντας απλά google, να μιλήσουν με ανθρώπους δια ζώσης αλλά και στέλνοντας τους ένα email ή ένα μήνυμα στο facebook ή το linkedin. Φοβάμαι όμως, ότι δεν έχουν ίσως καταλάβει ακόμα το πραγματικό νόημα αυτών των δυνατοτήτων. Οι άνθρωποι του χώρου που είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν είναι πολλοί και είναι εδώ. Επίσης θα ήταν καλό να ασχοληθούν με τον εθελοντισμό για να μάθουν πως λειτουργεί μια εταιρεία, αλλά και ο κλάδος στον οποίο θέλουν να εργασθούν. Επιπλέον πρέπει να μάθουν να αποτυγχάνουν βλέποντας το ποτήρι μισογεμάτο. Γιατί οι καλύτερες επιτυχίες θα έρθουν μετά από πάρα πολλές αποτυχίες.
ΝΑΥΣ: Τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία ακολουθεί τον δρόμο της εξωστρέφειας. Και εκεί που τα βάλαμε σε μία σειρά, ξαφνικά οι εκδηλώσεις και τα συνέδρια αναβάλλονται το ένα μετά από το άλλο. Πιστεύεις ότι είχαμε όπως λέμε στη ναυτιλία ένα overcapacity στα συνέδρια; Και δεύτερον ποια θεωρείς ότι θα είναι η επόμενη ημέρα στον κλάδο των συνεδρίων που με συνέπεια υπηρετείς για πολλά χρόνια;
∆. ΜΠ: Εμείς από πέρυσι αρχίσαμε να σκεφτόμαστε ότι στα πλαίσια του Navigator Forum θα πρέπει γίνονται πιο κλειστές και στοχευμένες συζητήσεις. Γι’ αυτό και σε συνεργασία με το Advisory Board του NAVIGATOR FORUM διοργανώσαμε το NAVIGATOR ASSEMBLY, το οποίο φιλοξένησε 9 θεματικές συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης. Στο τέλος της εκδήλωσης οι συντονιστές παρουσίασαν τα αποτελέσματα σε όλους τους συμμετέχοντες και στην αγορά.
Κατά τη γνώμη μου υπήρξε όντως υπερπροσφορά συνεδριών αλλά αυτό δεν ήταν μόνο στη ναυτιλία. Θεωρώ ότι κάθε συνέδριο έχει κάτι να δώσει. Όλες λοιπόν οι προσπάθειες είναι καλοδεχούμενες. Είναι πολύ σημαντικό όμως να αναλογιζόμαστε και να σεβόμαστε τον χρόνο των συνέδρων. Αυτό που λείπει αυτή τη στιγμή δεν είναι η θεματολογία των συνεδριών αλλά η προσωπική και η ανθρώπινη επαφή. Θεωρώ ότι για τον επόμενο ένα χρόνο δεν θα είναι εύκολο να κάνουμε πολλά ή μεγάλα events. Είναι λοιπόν μία ευκαιρία να γίνονται μικρότερα και πιο στοχευμένα συνεδρία με στόχο την εξέλιξη της εμπειρίας του επισκέπτη.
ΝΑΥΣ: Πολλοί επιχειρηματίες στον κλάδο της ναυτιλίας προβλέπουν ισχυρή οικονομική ανάπτυξη παγκοσμίως για το 2021. Συμφωνείς με την άποψη αυτή; Και αν ναι πως πιστεύεις ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί;
∆. ΜΠ: Συνήθως είμαι ρεαλιστικά αισιόδοξη, δεν μπορώ όμως να πω το ίδιο και για πιθανή ισχυρή οικονομική ανάπτυξη το επόμενο διάστημα. Σίγουρα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η ναυτιλία προσαρμόστηκε πάρα πολύ γρήγορα στις συνθήκες, καθώς όλοι ήμασταν εξοικειωμένοι τόσο με την απομακρυσμένη εργασία, όσο και με την εργασία 24/7. Το να δουλεύουμε από μακριά δεν ήταν πρόκληση για εμάς, καθώς ήδη γινόταν σε ένα βαθμό αν αναλογιστούμε τη συνεργασία πλοίου – γραφείου. Ίσως για αυτό η ναυτιλία ήταν ένας από τους λίγους κλάδους που δεν σταμάτησε ποτέ τη δραστηριότητά του (όπως π.χ. ο τουρισμός που σταμάτησε τελείως) και εξ αιτίας αυτού δεν είδαμε άδεια τα ράφια των σουπερ μάρκετ και δεν αντιμετωπίσαμε έλλειψη ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού. Εδώ θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι όλα αυτά έγιναν χάρη στον ανθρώπινο παράγοντα, σε όλους αυτούς τους ανθρώπους δηλαδή, συμπεριλαμβανομένων των ναυτικών που δεν πέρασαν καραντίνα στο σπίτι με την οικογένεια τους όπως πολλοί άλλοι, αλλά ήταν στην πρώτη γραμμή.
Μου φαντάζει, λοιπόν, ιδιαίτερα δύσκολο να δούμε κάποια ισχυρή ανάπτυξη καθώς αυτή τη στιγμή οι ναύλοι στα φορτηγά και στα κοντέινερ δε μας δείχνουν κάτι τέτοιο. Τα πετρελαιοφόρα ίσως είναι σε καλύτερη μοίρα, αλλά και αυτό δεν είναι για όλους και δεν θα κρατήσει για πάντα. Πιθανόν όμως, το επόμενο εξάμηνο να δούμε και την άλλη πλευρά του νομίσματος. Συνήθως η κρίση πρώτα χτυπάει την πόρτα άλλων κλάδων και στη συνέχεια βλέπουμε τον αντίκτυπο της στη ναυτιλία. Για την επίτευξη της ανάκαμψης, θα πρέπει να επιτευχθεί ισορροπία προσφοράς – ζήτησης, με αποτέλεσμα πολλά πλοία πιθανόν να οδηγηθούν προς παροπλισμό ή διάλυση λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας. Βλέπουμε επίσης μία τάση εσωστρέφειας τόσο της Αμερικής όσο και της Ασίας. Έρχονται επίσης οι εκλογές των Η.Π.Α. τον Νοέμβριο του 2020, γεγονός το οποίο θα επηρεάσει σαφώς τις διεθνείς αγορές. Παρατηρούμε ακόμα και την Ευρώπη να υψώνει τείχη. Πολλά αλλάζουν καθώς φαίνεται στον παγκόσμιο χάρτη από πλευράς στρατηγικής των μεγάλων δυνάμεων. Θεωρώ επίσης πολύ πιθανό ότι το επόμενο διάστημα θα εκτοξευθούν οι δείκτες της ανεργίας. Ό,τι προσπάθεια έγινε τα τελευταία 10 χρόνια για να βρoυν οι νέοι δουλειές, εξανεμίζεται. Αυτή τη στιγμή το πρόβλημα της ανεργίας είναι πολύ μεγάλο, άλλωστε φαίνεται και από την Αμερική που οι άνεργοι ξεπερνούν τα 30 εκατομμύρια. Υπάρχει πρόβλημα ηγεσίας στον κόσμο. Θα θέλαμε ηγέτες να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, να συνεργαστούν και να βρούνε λύσεις. Επίσης ένα πολύ σημαντικό ερώτημα είναι αν θα υπάρξουν χρήματα για να αναπτυχθεί η ναυτιλία το επόμενο διάστημα. Γιατί ενδεχομένως η μεγάλη κρίση που περνάει αυτή τη στιγμή ο κλάδος των αερομεταφορών θα δεσμεύσει πόρους που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί η ναυτιλία.
ΝΑΥΣ: Πόσο επιτακτική είναι σήμερα η ανάγκη εκσυγχρονισμού της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης, ιδίως σε θέματα υποδομής και τεχνογνωσίας και στενότερης συνεργασίας με τη ναυτιλιακή αγορά;
∆. ΜΠ: Μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα ώστε η ναυτική εκπαίδευση να γίνει καλύτερη. Χαίρομαι πολύ που το υπουργείο ετοιμάζει μία στρατηγική για την ναυτική εκπαίδευση. Είναι πολύ σημαντικό τόσο να σπουδάζουν οι νέοι μας στην Ελλάδα, όσο και να υπάρχει διάλογος με τους νέους που σπουδάζουν στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και στις Ελληνικές Ναυτικές ακαδημίες. Πολλοί σπουδαστές των ακαδημιών, αποχωρούν πριν καν αποφοιτήσουν. Θεωρώ ότι αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχει η κατάλληλη επαφή με την ναυτιλιακή αγορά. Για παράδειγμα θα μπορούσαν οι νέοι που ταξιδεύουν στα πλοία πέντε, έξι, ή εφτά μήνες και το υπόλοιπο διάστημα που είναι στη στεριά να λειτουργούν ακόμα και ως καθοδηγητές - ως μέντορες για άλλους νέους ανθρώπους και να τους δείξουν το δρόμο που ακολούθησαν εκείνοι και διεκδίκησαν μια θέση σε αυτό το χώρο. Θέλω να πω με άλλα λόγια ότι δε χρειαζόμαστε χρονοβόρα προγράμματα που μπλέκουν στα γρανάζια της γραφειοκρατίας. Κι εμείς μέσα από το YES ξεκινήσαμε με οδηγό το όραμα για διάλογο, επικοινωνία και ανάδειξη της ελληνικής ναυτιλιακής πραγματικότητας στους νέους και φτάσαμε σε ένα σημείο όπου το feedback που παίρνουμε μας ανταμείβει και μας δίνει τροφή για να γίνουν περισσότερα.
ΝΑΥΣ: Πόσο καθοριστικός ήταν ο ρόλος του πατέρα σας καπτ. ∆ημήτρη Μπεζαντάκου αλλά και της μητέρας σας για επαγγελματικά σας βήματα;
∆. ΜΠ: Οι γονείς μου αποτέλεσαν για μένα το παράδειγμα για να μπορέσω να φτάσω εδώ που είμαι. Ήταν και είναι πολύ δίκαιοι άνθρωποι τόσο ως γονείς όσο και ως επιχειρηματίες. Ο τρόπος που αντιμετώπιζαν τις κρίσεις, το πώς δημιούργησαν τις προϋποθέσεις να κάνουμε τα όνειρα μας πραγματικότητα μέσα από τη δουλειά μας είναι πραγματικά μοναδικός. Αν μπορούσα να γυρίσω πίσω το χρόνο θα έκανα ακριβώς τα ίδια. Είναι πολύ μεγάλη χαρά που είχα και έχω τους γονείς μου μαζί, είναι πολύ διαφορετικοί χαρακτήρες και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ο άντρας και η γυναίκα έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά τόσο στην οικογένεια όσο και στη δουλειά. Μπορεί να μην είναι κάθε μέρα εύκολη όμως είναι δύο άνθρωποι που τους αρέσει να μεταλαμπαδεύουν την γνώση και την εμπειρία τους.