Η πρόκληση για μια ναυτιλία με μηδενικούς ρύπους έτσι όπως έχει τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό δεν μπορεί παρά να δημιουργεί ανησυχίες όχι μόνο για το αν τα εναλλακτικά καύσιμα θα είναι τα καύσιμα του μέλλοντος, αλλά για το αν η πυρηνική ενέργεια θα μπει στην ημερήσια διάταξη.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Lloyd’s Register η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε ιδανικά να καταστήσει το ναυτιλιακό κλάδο, έναν κλάδο με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτή τη στιγμή η πυρηνική ενέργεια δεν χρησιμοποιείται εμπορικά, παρ’ όλα αυτά εδώ και αρκετές δεκαετίες φορτηγά πλοία ακόμα και παγοθραυστικά που ανήκουν σε εθνικές ναυτικές δυνάμεις τη χρησιμοποιούν με απόλυτη ασφάλεια.
Η υιοθέτηση μιας τέτοιας πρότασης θα εγείρει ζητήματα ασφάλειας και θα δημιουργήσει νέους κύκλους πολυετείς για κανονισμούς ασφαλείας προκειμένου κάποια στιγμή στο μέλλον να πάρει το πράσινο φως. Αυτή τη στιγμή όλα δείχνουν πως το μέλλον για τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι η παραγωγή υδρογόνου και πιθανώς συνθετικών καυσίμων με βάση αυτό. Η έρευνα όμως υποστηρίζει πως η απόλυτη λύση απαλλαγής από τον άνθρακα είναι η πυρηνική ενέργεια. Αυτό βασίζεται σε μια αρχή. Οι ερευνητές πιστεύουν πώς προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι για μηδενικό άνθρακα μέχρι 2050 η ενέργεια που θα καταναλωθεί θα είναι τεράστια καθώς θα πρέπει πρωτίστως να παραχθεί και εν συνεχεία να καταναλωθεί.
Εναλλακτικά, η πυρηνική ενέργεια θα αφήσει πολύ πιο μικρό αποτύπωμα καθώς σύμφωνα με τη μελέτη, η πλωτή πυρηνικοί σταθμοί παραγωγής ενέργειας που θα βρίσκονται πιθανώς σε θαλάσσιους κόμβους θα μπορούν να παράγουν καύσιμα για τη ναυτιλία χρησιμοποιώντας ως πρώτη ύλη το θαλασσινό νερό και τον αέρα.
Τα πλεονεκτήματα της πυρηνικής ενέργειας ως καύσιμο σε πλοία είναι ελκυστικά καθώς θα υπάρχει αυξημένη αυτονομία, υψηλή αποδοτικότητα, πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων άρα και παράλληλα συμβολή στην προστασία του περιβάλλοντος, αξιοπιστία και ασφάλεια μειωμένα λειτουργικά κόστη σε βάθος χρόνου, αλλά και μειωμένη συντήρηση, δυνατότητα αποθήκευσης και συμβολή στην ενεργειακή ανεξαρτησία. Σίγουρα το υψηλό κόστος για την κατασκευή αλλά για τη διαχείριση είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί εκ των προτέρων.
Ίσως λοιπόν στο μέλλον, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός να κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τον Διεθνή Οργανισμό Ατομικής Ενέργειας προκειμένου να βρουν μια λύση που θα οδηγεί πραγματικά σε ένα πράσινο πλανήτη με ασφάλεια, οικονομία και βιωσιμότητα.
Σύμφωνα λοιπόν με την έκθεση η πυρηνική ενέργεια θα μπορέσει να αποτελέσει καταλύτη για τη ριζική αναμόρφωση της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Θα μπορέσει να δημιουργήσει πλοία ασφαλέστερα, με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και πιο παραγωγικά. Η πυρηνική ενέργεια μπορεί να φέρει την επανάσταση στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Και εδώ χρειάζεται συνεργασία και καινοτομία. Φαίνεται ότι τα ρυθμιστικά πλαίσια εξελίσσονται και προσαρμόζονται στα νέα χαρακτηριστικά και η εξέλιξη αυτή περιλαμβάνει την στροφή προς κανονισμούς που βασίζονται σε νέους στόχους και ενθαρρύνουν την ενεργό των εμπλεκομένων φορέων, την ίδια στιγμή που οι ρυθμιστικές αρχές εργάζονται για τη θέσπιση νέων παγκόσμιων προτύπων.
Η προστασία του πληρώματος του πλοίου και του περιβάλλοντος είναι αρχές αδιαπραγμάτευτες ώστε η πυρηνική ενέργεια να αποτελέσει εφαλτήριο για έναν πραγματικά πράσινο πλανήτη. Η ασφάλεια παραμένει προϋπόθεση για οποιαδήποτε ενέργεια τώρα στο μέλλον προκειμένου να έχουν ένα καθαρότερο πλανήτη ένα βιώσιμο μέλλον και ένα διαφορετικό πράσινο παγκόσμιο εμπόριο.
ΝΙΚΟΣ Κ. ΔΟΥΚΑΣ