Ο κ. Γιώργος Βασιλόπουλος είναι Νομικός Σύμβουλος στη Moore Greece
Ο κ. Γιώργος Βασιλόπουλος είναι Νομικός Σύμβουλος στη Moore Greece
Γράφει ο Νικόλας Μ. Ζαννίκος - GOLDEN DESTINY – Shipping Analyst
Το 8ο Παγκόσμιο Συμπόσιο Ναυλομεσιτών πραγματοποιήθηκε με τεράστια επιτυχία την Πέμπτη 29 Ιουνίου 2023 και την Παρασκευή 30 Ιουνίου και για πρώτη φορά διεξήχθη σε συνεργασία με το Baltic Exchange. Ο Πρόεδρος του Hellenic Shipbrokers Association κ. Γιάννης Κοτζιάς μιλά στον εκδότη του ΝΑΥΣ Νίκο Δούκα, σε μία συνέντευξη εφ’όλης της ύλης για όλα όσα συζητήθηκαν και έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια του συνεδρίου αλλά και για το ρόλο του ναυλωτή, την ιδιαίτερα απαιτητική αγορά στην οποία κινείται λόγω απόλυτης γνώσης των πλοιοκτητών, για την χρηματοδότηση, την ασφάλιση, τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και πολλά σημαντικά ζητήματα που απασχολούν έντονα την μεγάλη ναυτιλιακή κοινότητα στην οποία οι Έλληνες έχουν την τιμή να ηγούνται.
Tο 8ο Παγκόσμιο Φόρουμ Ναυλομεσιτών έλαβε χώρα φέτος στον Πειραιά. Τα θέματα που επηρεάζουν την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία είναι πολλά και σοβαρά.
Βεβαίως το συνέδριο αλλά και το δείπνο, πραγματοποιήθηκαν με απόλυτη επιτυχία και είμαστε υπερήφανοι που μπορούμε να αναδεικνύουμε σε ένα καθιερωμένο πλέον θεσμό όπως το PIREAS, το μέγεθος της Ελληνικής ναυτιλίας που κυριαρχεί αλλά και να προβάλουμε και την Ελληνική Ναυλομεσιτεία που βρίσκεται και αυτή δικαιωματικά στην κορυφή. Το HSA, συνεχίζει αυτή την παράδοση που δημιούργησε από το 1995, ενισχύοντας τις διαπροσωπικές σχέσεις ανάμεσα στους συναδέλφους μας και τους απανταχού συνεργάτες τους, δίνοντάς τους παράλληλα την ευκαιρία να απολαύσουν την ελληνική φιλοξενία. Τονίζω πώς είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων Μεσιτών, καθώς οι Έλληνες αγοραστές είναι καθοριστικοί είτε ως αγοραστές είτε ως πωλητές για πάνω από το 25% των πλοίων στο Sale and Purchase. Επίσης οι Έλληνες μεσίτες που στην πλειοψηφία τους είναι chartering brokers, είναι υπεύθυνοι κάθε χρόνο για πολύ σημαντικό αριθμό ναυλώσεων. Να τονίσω πώς ένα πλοίο έχει πολλά διαφορετικά έξοδα, αλλά μία μόνο πηγή εσόδων και αυτός είναι ο ναύλος. Εδώ τονίζουμε το πόσο σημαντική είναι η συνεισφορά του ναυλομεσίτη στο να βελτιστοποιήσει τα έσοδα του πλοίου, τόσο σε κακές όσο και σε καλές αγορές.
Ο Έλληνας ναυλομεσίτης, το έχουμε πει πολλές φορές άλλωστε, έχει χαρακτηριστικά που δεν τα έχουν οι άλλοι. Πιθανόν να είναι και μέσα στο αίμα μας, στο DNA μας, αλλά ο Έλληνας shipbroker είναι πολυπράγμων, πολυσύνθετος, τόσο σε γνώση όσο και σε ικανότητα να διαπραγματεύεται και να παράγει ιδέες και deals. Είμαι σίγουρος ότι ο «δικός» μας μεσίτης είναι διαφορετικός, γιατί έχει δίπλα του και έναν επίσης διαφορετικό και ιδιαίτερο εφοπλιστή. Έχει να αντιμετωπίσει ένα γνώστη απαιτητικό και, το βασικότερο, έναν εφοπλιστή με τεράστια εμπειρία, με τον οποίο πορεύεται «συνεργατικά» και συμβουλευτικά και είναι πάντα δίπλα του στις κρίσιμες αποφάσεις. Ακόμη, βλέποντας τη διαρκή συσχέτιση (correlation) των ναυλαγορών με τις χρηματαγορές, είναι σημαντικό να μπορούμε να αντιλαμβανόμαστε τον παράγοντα «ψυχολογία των αγορών», που ευθύνεται πολύ για τις διαρκώς αυξανόμενες, σε συχνότητα περισσότερο, ταλαντώσεις της ναυλαγοράς.
Εδώ θέλω να σταθώ και στον Σύνδεσμο των Ελλήνων Ναυλομεσιτών το Hellenic Shipbrokers Association που προσπαθεί από το 1975 έως σήμερα να διατηρεί υψηλά το standard της Ελληνικής ναυλομεσιτείας και το σωστό τρόπο να κάνουμε την δουλειά μας. Η ελληνική ναυτιλία είναι ένα εθνικό προϊόν το οποίο πρέπει να προβάλουμε όλοι μαζί. Και μόνο όλοι μαζί μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες των καιρών.
Ο κ. Γ. Κοτζιάς με τον Νίκο Κ. Δούκα κατά την διάρκεια του Συνεδρίου
Η ναυτιλία μεταφέρει το 90% των αγαθών παγκοσμίως. Εκπροσωπείται όμως επαρκώς και ανάλογα με το μέγεθος και την σημασία της στην παγκόσμια σκηνή; Πόσο εύκολο είναι Οργανισμοί και Ενώσεις να μπορέσουν να διασφαλίσουν την ύπαρξη μίας ισχυρής συλλογικής φωνής που να υποστηρίζει και να αποδεικνύει με λογική τα επιχειρήματα της απέναντι στους διαρκώς μεταβαλλόμενους κανονισμούς;
Η ναυτιλιακή βιομηχανία διαδραματίζει σημαντικότατο ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο, όπως αναφέρατε, διακινώντας οικονομικά και με ασφάλεια, πολύ σημαντικό μέρος των παγκόσμιων αγαθών. Ωστόσο, ο βαθμός στον οποίο η βιομηχανία εκπροσωπείται και εκφράζεται από μεγάλους οργανισμούς μπορεί να ποικίλει. Ενώ η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει πράγματι επιρροή και έχει αρκετούς μεγάλους οργανισμούς που υποστηρίζουν τα συμφέροντά της, το επίπεδο εκπροσώπησης και φωνής μπορεί να επηρεαστεί από παράγοντες όπως η ποικιλομορφία των ενδιαφερομένων, τα ρυθμιστικά πλαίσια και η γεωπολιτική δυναμική. Επιγραμματικά ο International Maritime Organization (IMO), το International Chamber of Shipping (ICS), η BIMCO (Baltic and International Maritime Council) και το World Shipping Council (WSC), η INTERCARGO και η INTERTANKO, αλλά και άλλοι οργανισμοί διαδραματίζουν ρόλο στην εκπροσώπηση των συμφερόντων της ναυτιλιακής βιομηχανία. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η επίτευξη συναίνεσης στον κλάδο μπορεί να είναι περίπλοκη λόγω διαφορετικών ενδιαφερομένων, διαφορετικών προτεραιοτήτων και πολλών διαρκών παγκόσμιων ρυθμιστικών προκλήσεων. Επιπλέον, η ναυτιλιακή βιομηχανία μπορεί μερικές φορές όπως πολύ περισσότερο σήμερα, να αντιμετωπίσει επικρίσεις και προκλήσεις που σχετίζονται με περιβαλλοντικές ανησυχίες, εργασιακές πρακτικές και θέματα ασφάλειας, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή και λαμβάνεται η φωνή της.
Κλείνοντας θα αναφέρω ότι είναι σημαντικό για όλους που αποφασίζουν για τα ρυθμιστικά πλαίσια της ναυτιλίας να είναι πραγματιστές και ότι στόχοι μπαίνουν να είναι εφικτοί και όπως λένε οι Εγγλέζοι, «do-able»! Αυτό από μόνο του θα βοηθήσει, γιατί το να κυνηγάμε deadlines που ξέρουμε από πριν ότι δεν θα τα πιάσουμε είναι απλά άτοπο. Ούτε είναι φρόνιμο να φτάσουμε στα χρονοδιαγράμματα π.χ. του 2030 και να αναγκάσουμε μεγάλο ποσοστό του παγκόσμιου στόλου να αποσυρθεί ως non-compliant.
Οι απαιτήσεις για το περιβάλλον δημιουργούν ένα κοκτέιλ που περιλαμβάνει πολλούς αστάθμητους παράγοντες. Η χρηματοδότηση και η ασφάλιση των πλοίων καθώς επίσης και η διατήρηση των εμπορικών αξιών τους, πόσο εφικτή είναι σε ένα πλαίσιο τόσο απαιτητικό, τόσο από πλευράς υλοποίησης όσο και από πλευράς χρονοδιαγράμματος περιβαλλοντικών κανονισμών;
Έχετε απόλυτο δίκιο ότι οι περιβαλλοντικές απαιτήσεις και κανονισμοί στη ναυτιλιακή βιομηχανία παρουσιάζουν ένα περίπλοκο και με πολλές προκλήσεις τοπίο. Η βιομηχανία μας βρίσκεται υπό αυξανόμενη πίεση για να μειώσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, της ρύπανσης του αέρα και των υδάτων και άλλων ανησυχιών για τη βιωσιμότητα. Αυτές οι απαιτήσεις μπορούν πράγματι να εισαγάγουν ένα μείγμα αβεβαιοτήτων και προκλήσεων, ιδίως όσον αφορά τη χρηματοδότηση, την ασφάλιση και τη διατήρηση των εμπορικών αξιών των πλοίων. Ας αναλύσουμε τη σκοπιμότητα αυτών των πτυχών:
Χρηματοδότηση: Η χρηματοδότηση πλοίων αποτελεί σημαντική επένδυση και οι εξελισσόμενοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί μπορούν να επηρεάσουν την οικονομική σκοπιμότητα νέων κατασκευών και μετασκευών. Η τήρηση αυστηρότερων περιβαλλοντικών προτύπων μπορεί να απαιτήσει την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών, εναλλακτικών καυσίμων ή ενεργειακά αποδοτικότερων σχεδίων, τα οποία μπορούν να έχουν υψηλότερο αρχικό κόστος. Η σκοπιμότητα της χρηματοδότησης πλοίων στο πλαίσιο αυτό μπορεί να εξαρτάται από παράγοντες όπως η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης, η πρόσβαση σε πράσινους μηχανισμούς χρηματοδότησης, τα πιθανά κυβερνητικά κίνητρα και η ικανότητα των πλοιοκτητών να επιδείξουν μακροπρόθεσμη εξοικονόμηση κόστους από τη βελτίωση των περιβαλλοντικών επιδόσεων.
Ασφάλιση: Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί μπορούν να επηρεάσουν την ασφαλιστική κάλυψη και τα ασφάλιστρα για τα πλοία. Οι πιθανοί κίνδυνοι που σχετίζονται με αποτυχίες συμμόρφωσης, ατυχήματα ή περιβαλλοντικά συμβάντα μπορούν να επηρεάσουν την προθυμία των ασφαλιστών να παρέχουν κάλυψη και το κόστος που σχετίζεται με αυτήν. Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αποδείξουν τη δέσμευσή τους να τηρούν τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και να εφαρμόζουν μέτρα μετριασμού του κινδύνου για τη διατήρηση εύλογων όρων ασφάλισης. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει επενδύσεις στην εκπαίδευση των πληρωμάτων, στα μέτρα ασφαλείας και στα σχέδια αντιμετώπισης της ρύπανσης.
Διατήρηση των εμπορικών αξιών: Η εμπορική αξία των πλοίων μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένης της ζήτησης της αγοράς, της ηλικίας των πλοίων, των τεχνολογικών εξελίξεων και της κανονιστικής συμμόρφωσης. Οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ένα σενάριο όπου τα παλαιότερα, λιγότερο αποδοτικά πλοία αντιμετωπίζουν μειωμένη ζήτηση και χαμηλότερες αξίες μεταπώλησης, ενώ τα νεότερα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον πλοία γίνονται πιο ελκυστικά για τους πελάτες και τους επενδυτές. Η διατήρηση των εμπορικών αξιών θα εξαρτηθεί από την ικανότητα των πλοιοκτητών να προσαρμοστούν στη μεταβαλλόμενη δυναμική της αγοράς είτε μετασκευάζοντας πλοία ώστε να πληρούν νέα πρότυπα είτε επενδύοντας σε σύγχρονα, φιλικά προς το περιβάλλον σκάφη. Γενικά πλοία με καλή βαθμολογία (GHG Rating, CII, etc) θα έχουν καλύτερη αντιμετώπιση από τους ναυλωτές και έτσι ένα τέτοιο πλοίο θα έχει και καλύτερη εικόνα, και περισσότερους πιθανούς «μνηστήρες»/αγοραστές σε περίπτωση αγοραπωλησίας.
Χρονοδιάγραμμα Περιβαλλοντικών Κανονισμών: Το χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανονισμών μπορεί πράγματι να δημιουργήσει προκλήσεις. Οι κανονιστικές αλλαγές ενδέχεται να απαιτούν από τους πλοιοκτήτες να προβούν σε προσαρμογές εντός συγκεκριμένων χρονικών πλαισίων και η μη συμμόρφωση θα μπορούσε να οδηγήσει σε κυρώσεις ή περιορισμούς στις δραστηριότητες των πλοίων. Είναι ζωτικής σημασίας για τη βιομηχανία να έχει σαφή κατανόηση του ρυθμιστικού χρονοδιαγράμματος, επιτρέποντας στους πλοιοκτήτες, τους χρηματοδότες, τους ασφαλιστές και άλλους ενδιαφερόμενους να σχεδιάζουν και να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Αν και έχουμε ανοίξει ένα τεράστιο θέμα, συνοπτικά, η σκοπιμότητα της χρηματοδότησης, της ασφάλισης και της διατήρησης των εμπορικών αξιών στη ναυτιλιακή βιομηχανία εν μέσω αυστηρών περιβαλλοντικών κανονισμών εξαρτάται από έναν συνδυασμό παραγόντων, συμπεριλαμβανομένης της διαθεσιμότητας χρηματοδότησης, των τεχνολογικών εξελίξεων, της ζήτησης της αγοράς, της κανονιστικής σαφήνειας και της ικανότητας προσαρμογής της βιομηχανίας. Οι πλοιοκτήτες, οι χρηματοδότες, οι ασφαλιστές και οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις και οι καινοτόμες λύσεις, η συνεργασία και ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός θα είναι το κλειδί για την επίτευξη περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, διασφαλίζοντας παράλληλα την οικονομική βιωσιμότητα του κλάδου.
Ποιες είναι οι προοπτικές για την ναυτιλία ξηρού φορτίου; Πόσο την έχουν επηρεάσει οι νέοι κανονισμοί; Υπάρχουν ακόμα ευκαιρίες παρά το σφιχτό πλαίσιο το νομοθετικό;
Λαμβάνοντας υπόψη ότι περίπου το 50% της αγορά τους ξηρού φορτίου ουσιαστικά προέρχεται από την Κίνα (είτε μιλάμε για εισαγωγές είτε για εξαγωγές) είναι κατανοητό πως οι προοπτικές της συγκεκριμένης αγοράς είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το πως πηγαίνει η οικονομία της συγκεκριμένης χώρας. Οι νέοι κανονισμοί που αφορούν τους ρύπους σίγουρα θα επηρεάσουν την αγορά και κυρίως την προσφορά πλοίων καθώς πλοία που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις δεν θα μπορούν να βρουν φορτία ή να κάνουν ταξίδι. Όμως αυτό αργά ή γρήγορα είναι κάτι που θα ισορροπήσει. Παρόλο το τρομερά ευμετάβλητο περιβάλλον που υπάρχει, οι ευκαιρίες υπήρχαν και θα υπάρχουν πάντα αλλά δεν είναι κάτι που μπορεί να προβλεφθεί αλλά μελετώντας και αναλύοντας τις εκάστοτε συνθήκες και γεγονότα να τις αναγνωρίζουμε και να τις αξιοποιούμε.
Με στοιχεία μέχρι τέλος Αυγούστου 2023, ο συνολικός στόλος των Bulkers αποτελείται από 13.450 πλοία, ενώ το βιβλίο παραγγελιών είναι 1.077 πλοία, που ισοδυναμεί με αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο 8%. Ο τρέχων στόλος αυξήθηκε κατά 3,5% σε ετήσια βάση, ενώ κατά την ίδια περίοδο το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 25%, ωθώντας την αναλογία Orderbook προς στόλο από to 6.2% που ήταν πέρσι, σε 8% τώρα. Ακόμα και το orderbook to fleet ratio στο 8% είναι χαμηλό, και με το σκεπτικό ότι υπάρχουν έργα υποδομής τόσο σε ΗΠΑ όσο και σε Κίνα που έχουν εγκριθεί αλλά δεν έχουν ακόμα εκταμιευθεί και εκτελεστεί, και η μελλοντική ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, είναι έργα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως τα θετικά για την αγορά του ξηρού φορτίου, για ανάγκη σημαντικών φορτίων πρώτων υλών.
Πως διαμορφώνονται οι αγορές δεξαμενοπλοίων μετά από μία σχεδόν παρατεταμένη περίοδο χαμηλών κερδών; Πως βλέπετε το μέλλον του κλάδου;
Η αγορά των δεξαμενόπλοιων μετά από μία εκτίναξη των ναύλων τους πρώτους μήνες της Ρωσικής εισβολής έχει διορθώσει αρκετά. Παρόλη όμως αυτή την διόρθωση, η συντριπτική πλειοψηφία των ναύλων βρίσκονται ακόμα σε υγιή επίπεδα διατηρώντας την αγορά κερδοφόρα. Η Ρωσική εισβολή και οι κυρώσεις που ακολούθησαν οδήγησαν σε τεράστιες αλλαγές στην αγορά δεξαμενόπλοιων, δημιουργώντας νέα δρομολόγια, αυξάνοντας τα τονομίλια και κατά συνέπεια αυξάνοντας την ζήτηση για πλοία, ενώ παράλληλα η προσφορά πλοίων στην αγορά μειωνόταν. Η νέα πραγματικότητα που δημιουργήθηκε δεν είναι κάτι που θα αλλάξει άμεσα ακόμα κι αν άμεσα λυθεί το ουκρανικό ζήτημα. Αυτό μαζί με το ότι μέχρι τις αρχές του 2025 δεν προβλέπεται κάποια μεγάλη αύξηση του διαθέσιμου στόλου δημιουργεί μια συγκρατημένη αισιοδοξία για την αγορά. Επίσης
Είναι περισσότερο από προφανές ότι οι σταθερά υγιείς τιμές των δεξαμενόπλοιων μαζί με το χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, έχουν προκαλέσει ενδιαφέρον για περισσότερα νεότευκτα δεξαμενόπλοια. Ο συνολικός στόλος δεξαμενόπλοιων και το συνολικό βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων έχουν αυξηθεί σημαντικά σε ετήσια βάση, με το πρώτο να ανέρχεται τώρα σε 7.535 πλοία (αύξηση 2,6% σε ετήσια βάση), ενώ το συνολικό βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων ανέρχεται σήμερα σε 480 πλοία (αύξηση 42% σε ετήσια βάση). Για να καταλάβουμε πόσο ελκυστική είναι η αγορά των δεξαμενοπλοίων, μόνο μέσα στο 2023, έχουν γίνει παραγγελίες για 232 πλοία.
Θεωρείτε ότι η επιβάρυνση που δέχεται η ναυτιλία σε νομοθετικό πλαίσιο και στη συνέχεια σε οικονομικό επίπεδο είναι αποτέλεσμα του όγκου εργασιών της ή των οικονομικών κερδών του κλάδου;
Η οποιαδήποτε επιβάρυνση της ναυτιλίας σε νομοθετικό πλαίσιο δεν έχει να κάνει με την ναυτιλία ώς κλάδο αλλά με τις γενικότερες πολιτικές παγκοσμίως. Πολιτικές μείωσης των ρύπων, περιορισμού της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης αλλά και επένδυσης σε νέες τεχνολογίες έχουν απασχολήσει όλους τους τομείς είτε σε ξηρά είτε σε αέρα. Η προστασία του περιβάλλοντος, η κυκλική οικονομία και η βιωσιμότητα αποτελούν πλέον τα βασικά στοιχεία της οικονομικής ζωής και δραστηριότητας και η ναυτιλία δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Τώρα όσον αφορά την επιβάρυνση σε οικονομικό επίπεδο, είναι απολύτως λογικό αν αντιληφθούμε πως η ναυτιλία σαν χώρος είναι ξεκάθαρα εντάσεως κεφαλαίου (capital intensive). Το βασικό στοιχείο της ναυτιλίας, το πλοίο, είναι κάτι που κοστίζει εκατομμύρια άρα είναι προφανές πως οποιαδήποτε αλλαγή που επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας ενός πλοίου θα έχει και αρκετά μεγάλο κόστος.
Πώς βλέπετε συνολικά αν εξελίσσεται ο κλάδος σας στο κοντινό μέλλον; Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να διαφοροποιήσει κάποιες εταιρείες και να προσδώσει προστιθέμενη αξία;
Οι τεχνολογικές εξελίξεις σίγουρα δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστο κανέναν κλάδο στην οικονομική ζωή, συνεπώς ούτε και τον δικό μας. Υπήρχε και υπάρχει μία θεωρία ότι οι ναυλομεσίτες απειλούνται από τις αναπτυσσόμενες πλατφόρμες και τους αλγόριθμους. Όμως ο ναυλομεσίτης είναι αυτός που έχει τη γνώση και την αίσθηση της αγοράς αλλά και τις διαπροσωπικές σχέσεις με τον πελάτη και αυτό δεν αλλάζει. Κανείς «απρόσωπος» προξενητής δεν μπορεί να τον αντικαταστήσει. Δεν μπορείς να βάλεις την προσαρμοστικότητα ενός ναυλομεσίτη στους αλγόριθμους. Ο ναυλομεσίτης προστατεύει από κακοτοπιές τους πελάτες του και μπορεί να «απορροφήσει» τα κτυπήματα για εκείνους, να δώσει λύσεις και να προτείνει συμβιβασμούς κάτι που δεν μπορεί να κάνει ένας άψυχος υπολογιστής, και αυτή η ικανότητα σε συνδυασμό με την απαιτούμενη σοβαρότητα είναι που δίνει την προστιθέμενη αξία στον μεσίτη.
Η τεχνητή νοημοσύνη, το γρήγορο ίντερνετ, οι τεράστιες βάσεις δεδομένων είναι μόνο μερικές από τις τεχνολογικές εξελίξεις που αργά ή γρήγορα υιοθετούνται και από τον δικό μας κλάδο και αξιοποιούνται όλο και περισσότερο για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Όμως δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι το βασικότερο asset στον κλάδο είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Η εξέλιξη και η ποιότητα των ανθρώπων που συνεργάζεσαι και δουλεύεις μαζί – και παράλληλα ξέρουν να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες ώστε να πάρουν το βέλτιστο αποτέλεσμα – είναι αυτό που στο τέλος της ημέρα θα κάνει τη διαφορά και θα προσδώσει προστιθέμενη αξία. Ακριβώς σε αυτό στηρίζεται και η εταιρεία μας, η οποία επενδύει πρώτα στον άνθρωπο, στον εργαζόμενο και μετά σε όλα τα άλλα. Εν κατακλείδι εμείς επενδύουμε πολύ περισσότερο στο HI (Human Intelligence) και αρκετά λιγότερο στο ΑΙ (Artificial Intelligence).
"Κινητοποίηση των δικτύων για την ισότητα των φύλων". Αυτό είναι το φετινό θέμα για τον εορτασμό της διεθνούς ημέρας για τις γυναίκες στη ναυτιλία. Φαίνεται πως μεγάλη σημασία πλέον έχει η αξιοποίηση τόσο του ανθρώπινου παράγοντα όσο και των διεθνών οργανισμών και των εταιριών ώστε να υπερπηδήσουμε τα εμπόδια προκειμένου να αυξηθεί η συμμετοχή των γυναικών στο ναυτιλιακό στίβο. Όλοι μαζί οφείλουμε να βρούμε εκείνα τα μονοπάτια που θα οδηγήσουν σε επαγγελματική εξέλιξη στον δύσκολο χώρο της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η ποικιλομορφία στο εργατικό δυναμικό της ναυτιλιακής κοινότητας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου καινοτομία και η αειφορία να διαδραματίσουν ζωτικό ρόλο με όρους αντιστρόφως ανάλογους. Καθώς δηλαδή θα μειώνεται το χάσμα που κυριαρχεί σήμερα στην ναυτιλιακή βιομηχανία ανάμεσα στα φύλλα θα αυξάνεται η δυνατότητα για καινοτομία, αειφορία και πράσινη ναυτιλία.
Σήμερα θα κάνουμε μία διαφορετική συνέντευξη για τις γυναίκες ναυτιλία. Θα συνομιλήσουμε με τρεις κυρίες οι οποίες από την πλευρά τους έχουν μεγάλη εμπειρία στο κλάδο ώστενα μας δώσουν το δικό τους στίγμα ανάμεσα στην πλευρά του εαυτού τους που ακουμπά την επαγγελματική εξέλιξη αλλά και εκείνη που είναι δοσμένη στην οικογένεια.
Βρισκόμαστε στα γραφεία της οικογένειας Μπεζαντάκου. Μαζί μας είναι η κυρία Ιωάννα αλλά και η κόρη της η Δανάη. Πάμε λοιπόν να δούμε με ποιο τρόπο στην πράξη μετουσιώνεται σε κάτι καλό και δημιουργικό η αγάπη για τη θάλασσα, η διαφορετικότητα, η γυναίκα μέσα όμως από το πρίσμα της οικογένειας, αυτού του πρώτου κυττάρου που κατευθύνει στην πορεία τις ζωές όλων μας.
Στις 18 Μαΐου 2023 γιορτάσαμε την Διεθνή Ημέρα για τη Γυναίκα στη Ναυτιλία. Είναι μια ημέρα κατά την οποία οι γυναίκες αναγνωρίζονται για τα επιτεύγματά τους. Πόσο σημαντική είναι αυτή η ημέρα για τον κλάδο μας;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Αναφερόμενοι στον ‘κλάδο’ μας, να πω ότι δεν πιστεύω πως το ‘συμπαντικό’ μέγεθος γυναίκα αποδίδεται σωστά με τις λέξεις κλάδος-σωματείο-ενωσης αλλά παρ ’όλα αυτά, αν μιλήσουμε για την τιμή που εισπράττει η γυναίκα τέτοιες ημέρες όπως η Διεθνής Ημέρα για τη γυναίκα στη Ναυτιλία, σίγουρα είναι σημαντική , γιατί η κάθε γιορτή, προϋποθέτει την «αναγνώριση» ,το «ευχαριστώ», που είναι τα ζητούμενα για τη γενικότερη προσφορά της γυναίκας στη ζωή, αλλά και σε αυτές τις νευραλγικές θέσεις, που καλείται να προσφέρει τις γνώσεις της, την εμπειρία της, τις ιδιαίτερες ικανότητες, και τα γυναικεία στοιχεία του χαρακτήρα της που τα έχει τόσο ανάγκη η ναυτιλία μας.
Η γυναίκα είναι υποστηρικτική και έτσι βοηθά να ξεπεραστούν δυσκολίες. Μια γυναίκα στηρίζει την εργασία της όπως έχει μάθει να στηρίζει το παιδί που γεννά, τους ανήμπορους, και αδύναμους να ανδρωθούν να μεγαλώσουν, να περάσουν τα δύσκολα, να έρθει η γαλήνη.
Για να ξεπεραστούν οι δυσκολίες, χρειάζεται αναλυτική σκέψη, μοιρασιά των ευθυνών, και υπομονή!!!
Είναι ή όχι γυναικεία γνωρίσματα όλα τούτα? Μαζί δε με το «πάθος», που είναι απαραίτητο στοιχείο της γυναικείας ύπαρξης, είναι αυτονόητη η προσφορά της στη Ναυτιλία. Επομένως απαραίτητη η γιορτή που συνοδεύεται από το «ευχαριστώ».
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Είναι σημαντικό να αξιοποιούμε κάθε άνθρωπο για τις δυνατότητές του. Υπάρχουν πολλές κρίσεις γύρω μας, ο πόλεμος, η κλιματική αλλαγή, και οι συνέπειες αυτών, και η σημερινή ημέρα είναι μια μορφή επαγρύπνησης. Μέσα από την ενδυνάμωση των γυναικών σε εξελιγμένες χώρες, θα βοηθηθούν σίγουρα και χώρες που δεν έχουν παιδία και ίσα δικαιώματα σαν πολίτες στην κοινωνία.
Οι άνθρωποί μας στη θάλασσα και τη στεριά είναι η κινητήριος δύναμη της ναυτιλίας, και όλο και περισσότερες γυναίκες αποκτούν καθοριστικό ρόλο στη λειτουργία του κλάδου.
Η αναγκαιότητα ύπαρξης της Διεθνούς Ημέρας για τη Γυναίκα στη Ναυτιλία είναι σημαντική, και είναι ευθύνη όλων μας στον κλάδο να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για μια ίση αντιμετώπιση και ίσες ευκαιρίες για όλους τους εργαζόμενους, ώστε και οι γυναίκες πλέον να προσφέρουν περισσότερα.
Ο γενικός γραμματέας του IMO δήλωση για την φετινή επέτειο ότι με τον τρόπο αυτό του εορτασμού της Γυναίκας στη Ναυτιλία ανοίγει ο δρόμος για την υποστήριξη των γυναικών της ναυτιλία σε όλο τον κόσμο και ενθαρρύνεται η επόμενη γενιά να εισέλθει στην ναυτιλιακή βιομηχανία. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη; Αρκεί μία επέτειος αλλάζει κάθε χρόνο τα δεδομένα;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Αν ανοίγει τώρα ο δρόμος… αλλοίμονο σε αυτούς που τον κρατούσαν κλειστό. Δεν νομίζω όμως ότι ανοίγει τώρα. Βρίσκομαι στο χώρο από το 1977-νεαρή τότε- και δεν έχω τόσο κακή εικόνα από την αντιμετώπιση των γυναικών στο χώρο.
Βέβαια εξελίσσεται ο κόσμος, αλλάζει η φιλοσοφία, είναι επόμενο να υπάρχει μεγαλύτερη προσέλευση γυναικών, από τις εποχές που υπήρχαν πλαίσια και κρατούσαν κλειστά τα «ανδροκρατούμενα» επαγγέλματα. Θέλω να πω ότι για εκείνες τις παλαιότερες εποχές το φυσικότερο πράγμα ήταν να φύγει ο καπετάνιος ταξίδι για να φέρει τον επιούσιο ενώ η σύντροφος – γυναίκα – μητέρα καθόταν στην προκυμαία κουνούσε το δακρυσμένο μαντήλι κρατώντας αγκαλιά ένα μωρό και ταυτόχρονα ένα τσούρμο παιδάκια την κρατούσαν από τη μακριά φούστα!!!
Ε, τώρα τι να συγκρίνουμε όταν τη φούστα τη φορέσανε πλέον … μέχρι και οι άντρες. Δεν φταίγανε λοιπόν οι εποχές, αλλά έτσι ήταν ο κόσμος τότε δομημένος. Ευτυχώς άλλαξε τα τελευταία χρόνια και το ευτύχημα δεν είναι μόνο για τη γυναίκα, αλλά είναι και για τη ναυτιλία, που στερούνταν, πέρα των γνώσεων και των ικανοτήτων, ακόμα και την ομορφιά, και τη γλυκύτητα και τη γυναικεία χάρη. Χρήσιμες λοιπόν οι επέτειοι, βοηθούν όντως στην αλλαγή νοοτροπίας και συνθηκών, αλλά δεν αρκεί μια επέτειος για να αλλάξει δεδομένα. Εκτός από την εξέλιξη και τη βελτίωση των συνθηκών, είναι απαραίτητη η αναγνώριση για να πέσουν τα frames…
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Η αλήθεια είναι πως όχι, είναι μια ημέρα για σκέψη. Όπως είπαμε και παραπάνω, είναι σημαντικό να υπάρχει η επέτειος για να τιμάμε την αξία της γυναίκας, αλλά και για να υπενθυμίζεται η ύπαρξη ενός δίκαιου, ισότιμου, και ανθρώπινου κόσμου. Όταν μιλάμε για τον συντριπτικά υψηλό αριθμό γυναικοκτονιών που έχουν σημειωθεί στην Ελλάδα, αλλά και τον κόσμο, τις καταγγελίες για απόπειρες βιασμού, επιθέσεις ή ενδοοικογενειακή βία, και γενικότερα τις καταγραφές της βίας κατά των γυναικών, την πιο κοινή παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων παγκοσμίως, στατιστικά που μας συγκλονίζουν καθημερινά, δεν είναι και υποχρέωσή μας λοιπόν να ενημερώσουμε και να υποστηρίξουμε, με τη δική μας συμβολή τις γυναίκες αυτές? Να γίνουμε role models και να δώσουμε ελπίδα για το καλύτερο αύριο?
Πρόσφατα μόνο, το 2021 δηλαδή, θεσπίστηκε για πρώτη φορά από τον ΙΜΟ ο εορτασμός για την ημέρα της γυναίκας στη ναυτιλία, για υποστήριξη των γυναικών σε όλο το ναυτιλιακό κόσμο, τη φυλετική ισότητα, και την ενθάρρυνση της επόμενης γενιάς να εισέλθει στη ναυτιλιακή βιομηχανία και να βρει τα βήματά της.
Μία επέτειος το χρόνο δεν αρκεί να αλλάζει τα δεδομένα, αρκεί όμως στο να ενθαρρύνεται η επόμενη γενιά και να συμμετέχουν περισσότερες γυναίκες σε όλα τα επίπεδα εργασίας στον κλάδο της ναυτιλίας, να συμβάλλει πιο δραστικά στην εξέλιξή του, και να υποστηρίξει τη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο και δίκαιο μέλλον!
Κάθε επέτειος μπορεί να χρησιμοποιείται ως έναυσμα για την κατάκτηση μιας ακόμα κορυφής.
Μια κορυφή για εμάς είναι να μιλάμε στους μαθητές για τη ναυτιλία, μέσω του YES Forum, της πλατφόρμας ανοιχτού διαλόγου στην Ελληνική Ναυτιλία και τον Θαλάσσιο Τουρισμό μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών και μαθητών/φοιτητών που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα των Υπουργείων Ναυτιλίας, Παιδείας, Τουρισμού και της πλειοψηφίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων, και να χαιρόμαστε που βλέπουμε ακόμα περισσότερες κοπέλες και γυναίκες να αναγνωρίζουν τη ναυτιλία ως επιλογή.
Γυρνώντας το χρόνο πίσω θα μπορούσατε να μας δώσετε την εικόνα προκειμένου να διαπιστώσει κανείς ποιος ήταν ο ρόλος της γυναίκας πριν από μερικές δεκαετίες στην ναυτιλία;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι στη δεκαετία του 70’ πολλές γυναίκες να λένε «μάνα θα πάω στα βαπόρια»… αφού η πρώτη Ελληνίδα πλοίαρχος αποφοίτησε από την σχολή πλοιάρχων Πειραιά το 1981
Όσον αφορά λοιπόν στην «στεριά», στο γραφείο, με την προϋπόθεση ότι η θαλάσσια υπηρεσία θεωρείται εντελώς απαραίτητη, αρχικαπετάνιοι, αρχιμηχανικοί, κλπ. αυτές τις καίριες θέσεις τις καταλάμβαναν οι άντρες, ενώ οι γυναίκες στο μεγαλύτερο ποσοστό απασχολούντο σε βοηθητικά πόστα, στα αμιγή ναυτιλιακά τμήματα.
Ωστόσο, σε διοικητικές θέσεις, η γυναικεία παρουσία ήταν εμφανέστατη όπως και σε θέσεις οικονομικού ενδιαφέροντος.
Πόσο θεωρείτε ότι έχουν αλλάξει τα πράγματα τις τελευταίες δεκαετίες για την θέση που αξίζει στην γυναίκα στην ναυτιλιακή βιομηχανία; Περιγράψτε μας το δικό σας παράδειγμα όντας μία γυναίκα που εργαστήκατε κατά το παρελθόν σε τεράστιες όπως εξελίχθηκαν ναυτιλιακές εταιρείες ενώ παράλληλα υπήρξατε και μητέρα τεσσάρων γυναικών που σήμερα διαπρέπουν στο χώρο της ναυτιλίας και όχι μόνο. Ποια είναι η συνταγή που εφαρμόσατε και πείτε μας αν ήταν και η σωστή;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Έχουν διαφοροποιηθεί τα πράγματα όσον αφορά και τα θέματα της γυναικείας απασχόλησης στη ναυτιλιακή βιομηχανία και πλέον δεν είναι θέμα φύλου, αλλά είναι θέμα δυνατοτήτων. Παρόλα αυτά, δεν θα έλεγα ότι υπήρχε κάποια ιδιαίτερη παραγκώνιση των ικανοτήτων της γυναίκας με αντίστοιχη έμφαση σε εκείνες των συναδέλφων του άλλου φύλου. Προσωπικά πιστεύω ότι και στον κλάδο μας διαφοροποιήθηκαν προς το καλύτερο οι συνθήκες για τη γυναικεία απασχόληση, όπως και γενικότερα.
Αν θα ήθελα να υπογραμμίσω κάτι «άδικο» θα έλεγα ότι για την εργαζόμενη στην ναυτιλιακή βιομηχανία στα χρόνια προς το τέλος της δεκαετίας του ’70 και εκείνων του ’80, είναι η μισθολογική διαφορά υπέρ του ανδρικού φύλου, για εργαζόμενους με ίδια καθήκοντα, πράγμα που δεν ισχύει πλέον προ πολλού. Όσον αφορά στη «συνταγή» όπως αποκαλείτε που βοήθησε – και βοηθάει τις εργαζόμενες μητέρες και πολύτεκνες μάλιστα, να ανταπεξέρχονται σε πολυμορφικό πρότυπο ποικίλων ρόλων και μεγάλων απαιτήσεων από τη γυναίκα, είναι να υπάρχει όρεξη, αγάπη και πάθος για το αντικείμενό μας και βέβαια ένα πολύ καλά οργανωμένο πρόγραμμα, που αλήθεια είναι βοηθάει πολύ να περάσεις τα δύσκολα, αλλά υπάρχει, πάντα κίνδυνος του σωματοποιημένου αγχώδους λεπτομερειακού προγράμματος. Έτσι το πέρασα και εγώ, όπως όλες εμείς που καμιά προδιαγραφή ήρωα δεν είχαμε, αλλά μας άρεσε η πρόκληση και ναι, απολογιστικά θα έλεγα πήγε καλά.
Ναι, ένα τέτοιο μοντέλο ζωής θα ξανά διάλεγα, περνώντας το χρόνο εργασίας μου σε αντικείμενο που δεν ένοιωσα ποτέ πλήξη, αλλά ήταν πάντα γεμάτη ενδιαφέρον η καθημερινότητά μου, που παρόλη την κούραση διατηρούσε την ομορφιά και τη θαλασσινή μαγεία. Αλλά και στο θέμα της ανατροφής των παιδιών πίστευα και πιστεύω ότι η προσφορά στα παιδιά από τους γονείς είναι ποιοτική και όχι ποσοτική. Έτσι, όποια μάννα θέλει να προσφέρει στα παιδιά της αξιοποιεί έστω το λίγο χρόνο που έχει κοντά τους και η παρουσία της είναι καταλυτική. Για να μην παραλείψω να αναφέρω πως οι κόρες μου που είναι το θαυμάσιο αποτέλεσμα αυτής της «κουραστικής» θα έλεγαν κάποιοι ζωής μου, είναι αξιόλογες γυναίκες, εργαζόμενες και πάνω από όλα θαυμάσιες μητέρες, πρότυπα γυναικών. Ε, αυτό, και μόνο επιβεβαιώνει τα λεχθέντα και τα πιστεύω μου.
Θα ήθελα να ρωτήσω την Δανάη να μας περιγράψει από την άλλη πλευρά πως εκείνη έβλεπε πριν από κάποια χρόνια την μητέρα της το εργάζεται σε ναυτιλιακές εταιρείες και παράλληλα να είναι και μητέρα; Θεωρείς αυτό το μείγμα τύχη η ατυχία για την δική σου εξέλιξη και πορεία;
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Η μητέρα που δουλεύει και παράλληλα ανατρέφει το παιδί της με αγάπη, φέρει δυναμικότητα, αγωνιστικότητα, ακεραιότητα, σεβασμό και αξία. Μόνο τύχη θεωρώ πως μου έφερε να βλέπω τη μητέρα μου, αλλά φυσικά και τον πατέρα μου, να αγαπάνε τόσο τη δουλειά τους, αλλά και τα παιδιά τους άνευ όρων, και να αγωνίζονται καθημερινά για αυτά που θέλουν και να τα καταφέρνουν!
Όπως ο καπετάνιος χαράσσει την πορεία του ταξιδιού του πλοίου, τον ίδιο ρόλο έχουν και οι μητέρες στη ζωή των παιδιών τους. Εάν είναι καλά ο γονιός, είναι και το παιδί, και νιώθει δημιουργικός.
Η οικογένεια και η εργασία θα πρέπει σήμερα κατά τη γνώμη σας να συνδυάζονται; Πως μπορεί μία μητέρα και εργαζόμενη να διαχειριστεί σωστά το προσωπικό της χρόνο;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Εννοείται ότι θα πρέπει να συνδυάζονται, γιατί όποιο από τα δύο λείπει, μένει το άλλο κουτσό, να γέρνει χωρίς να έχει «έρμα». Αυτό που είναι απαραίτητο στο συνδυασμό είναι να προσπαθεί και να πετυχαίνει να βρίσκει «προσωπικό» χρόνο, για μικρές απολαύσεις που τη βοηθούν να απολαμβάνει χαρά και να διατηρεί και την υγεία της που είναι απαραίτητο εισιτήριο για να ανταπεξέλθει στο απαιτητικό της πρόγραμμα.
Να αναφέρω όμως εδώ πως προσωπικό χρόνο μπορεί η εργαζόμενη μητέρα να βρει και παράλληλα με την παρουσία της στην οικογένεια. Παραξενεύομαι λίγο όταν ακούω για «χωριστές» διακοπές της μητέρας από την οικογένεια, γιατί προσωπικά, απόλαυσα απίθανες στιγμές χαλάρωσης και διασκέδασης και με την παρουσία των παιδιών μου, αφού παράλληλα φρόντιζα να έχουν και εκείνα δικά τους ενδιαφέροντα, έτσι που κανείς να μην στερεί δραστηριότητα από τον άλλον. Αλλά ποτέ δεν ένιωσα «βάρος» ούτε την εργασία μου, ούτε τα παιδιά μου και ίσως αυτό ήταν τελικά η ευλογία μου.
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Η ανάπτυξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας βρίσκει εμπόδια στην έλλειψη ευέλικτων μορφών εργασίας, κοινωνικές και πολιτισμικές νόρμες καθώς και στερεότυπα για το ρόλο και τη θέση των γυναικών στην κοινωνία. Παράλληλα, όσον αφορά την ισορρόπηση εργασιακής και προσωπικής ζωής των γυναικών, υπάρχουν ελλείψεις σε κατάλληλες υποδομές, νομικά πλαίσια, καθώς και η έλλειψη βοήθειας από το σύντροφο ή και την εργασία τους, για τη φροντίδα των παιδιών, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα.
Ο ρόλος της γυναίκας, και πιο συγκεκριμένα της νέας μητέρας είναι απαιτητικός, και ειδικά στην αρχή η μητρότητα έχει πολλά προβλήματα, βέβαια για αυτό πλέον υπάρχει και η άδεια πατρότητας. Η προσωπική και η επαγγελματική ζωή μπορούν να συνδυάζονται και να αλληλοεπιδρούν με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο. Η ευελιξία στην εργασία σίγουρα βοηθάει, αλλά και ο προγραμματισμός ταυτόχρονα. Βέβαια, τόσο από το παράδειγμα της μητέρας μου, όσο και από εμένα προσωπικά, εάν αγαπάς τη δουλειά σου, ο ελεύθερος χρόνος που σου μένει, δεν σε περιορίζει, η δουλειά σου σε γεμίζει, και αυτό αντικατοπτρίζεται και στη σχέση που θα αναπτύξεις με τα παιδιά σου.
Η εμπειρία της μητέρας μέσα από το εργασιακό της περιβάλλον μπορεί να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ώστε να μεταλαμπαδεύσει γνώση στην επόμενη γενιά που να χρησιμοποιηθεί για περαιτέρω εξέλιξη;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Αν αρκούσε η εργασιακή εμπειρία της για την μεταλαμπάδευση της γνώσης, η συνέχεια θα ήταν προδιαγεγραμμένη!!! Βέβαια η καθημερινότητα είναι βασική για να περάσει στα παιδιά μηνύματα από την εργασιακή εμπειρία των γονιών, που εάν βρει δόκιμο έδαφος και στοιχεία ικανά το αποτέλεσμα θα ξεπεράσει το πρωτότυπο. Αυτό είναι που βιώνω από τα παιδιά μου και που οφείλεται η επιτυχία τους εννοώ – κατά βάση στις δικές τους ικανότητες και λιγότερο στην επήρεια από τη δική μου εμπειρία.
Παρά το γεγονός ότι η ισότητα των φύλων αντιμετωπίζεται πλέον με διαφορετικό μάτι από τους διεθνείς φορείς υπάρχουν ακόμα πράγματα που πρέπει να γίνουν προκειμένου να επιταχυνθεί η ισότητα στην εργασία;
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Η κοινωνία μας χρειάζεται την προβολή προτύπων γυναικών, όπου θα παραδειγματίζονται από μικρή ηλικία και θα κινητοποιούνται από το σχολείο. Χρειάζεται και άλλες πολλές γυναίκες να αναδεικνύονται, να αλληλοϋποστηρίζονται και να επιτυγχάνουν μαζί, δηλαδή συνέργειες. Η δημιουργία σχετικών υποδομών και δικτύων ανά τομέα και κλάδο, η μισθολογική σύγκλιση και η συμμετοχή σε διοικητικά συμβούλια, η ρίψη των στερεοτύπων, η συμμετοχή τους σαν ομιλήτριες σε αντίστοιχα fora, η ολοκληρωμένη παιδεία είναι όλα πολύ σημαντικά στοιχεία για την επιμόρφωση και κατάλληλη ένταξη των γυναικών στην κοινωνία, με αποτέλεσμα την ισότητα των φύλων και την ισότητά τους στην εργασία. Παράλληλα, οι γυναίκες πρέπει να αποκτήσουν θάρρος να απαιτούν αυτά που θέλουν.
Περνώντας από τη θεωρία στην πράξη, συμμετέχω σε δίκτυα, με στόχο την ενδυνάμωση των γυναικών, εντός και εκτός ναυτιλίας, ως Πρόεδρος του Σωματείου iforU, Greek Mentoring Network, το οποίο απευθύνεται σε εκείνες τις γυναίκες που είναι επιχειρηματίες και θέλουν να πάνε τη μικρομεσαία επιχείρησή τους στο επόμενο επίπεδο, Επικεφαλής του Τομέα Παιδείας στο ICC Women Hellas, καθώς και Επικεφαλής του HR Committee του WISTA International. Αγωνίζομαι κάθε μέρα να βοηθήσω στην πράξη αυτές τις γυναίκες που θέλουν να βρουν τη φωνή τους, και μαζί τους ενδυναμώνομαι και αναπτύσσομαι και εγώ.
Πως εφαρμόζεται στην πράξη ισότητα των φύλων στις δικές σας οι επιχειρήσεις;
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού κρίνεται με βάση τα προσόντα και όχι το φύλο. Στη δική μας επιχείρηση, η διαδικασία έχει αποδείξει πως η πλειοψηφία που τα καταφέρνει είναι γυναίκες. Στην ομάδα μας λοιπόν, είμαστε γυναίκες, και …. ο Καπετάνιος μας φυσικά! Επενδύουμε έμπρακτα στην ισότητα των φύλων και στην ανάδειξη των γυναικών στη ναυτιλιακή κοινότητα και ενισχύουμε την παραγωγική δυναμικότητα με την αύξηση της συμμετοχής των γυναικών στο εργατικό δυναμικό της χώρας μας. Ακόμα και μέσω του YES Forum, η πλειοψηφία εθελοντών μας είναι γυναίκες και βλέπουμε πως έχουν τη διάθεση να μάθουν, να δικτυωθούν και να εξελιχθούν, να συμμετέχουν ενεργά σε παρουσιάσεις, γεγονός που μας συγκινεί και προσδίδει ελπιδοφόρο μήνυμα για το μέλλον…
Ποιες συμβουλές θα δίνατε σήμερα σε μία νέα γυναίκα που θα ήθελε να ακολουθήσει επαγγελματικά το δρόμο της ναυτιλίας;
(ΙΩΑΝΝΑ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Να αγαπά τη ναυτιλία όσο τους αγαπημένους της. Να νοιώθει τη μαγεία της καθημερινότητας και να στοχεύει στο ταξίδι που είναι σπουδαιότερο και από το φτάσιμο, και πάνω από όλα να αφήνεται στην ουσιαστική χαρά της ζωής και μην επηρεάζεται από τη μιζέρια του σελοφάν περιτυλίγματος.
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Προσωπικά θα πρότεινα σε κάθε νέο και νέα που πραγματικά αγαπούν τη θάλασσα και τον κλάδο της ναυτιλίας να ακολουθήσουν το όνειρό τους. Για εμένα δεν έχει σημασία το φύλο, γιατί η ναυτιλία είναι ένας απαιτητικός κλάδος και χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά και θυσίες για να πετύχεις. Πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για μεγάλες φουρτούνες, αλλά και ένα πολύ όμορφο ταξίδι αντίστοιχα. Κάποια χαρακτηριστικά που βοηθούν σίγουρα στον κλάδο της ναυτιλίας είναι η αντοχή, η ανεκτικότητα, η ανάληψη λάθους, και η επιμονή σε όποια δυσκολία
Μία πρόβλεψη. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο ρόλος της γυναίκας στην ναυτιλία σε 10 χρόνια από τώρα;
(ΔΑΝΑΗ ΜΠΕΖΑΝΤΑΚΟΥ) Ο ρόλος της γυναίκας στη ναυτιλία έχει αλλάξει δραστικά τα τελευταία χρόνια και θα συνεχίζει να αλλάζει. Οι γυναίκες πλέον τολμούν και πετυχαίνουν. Η εργασιακή κουλτούρα επίσης αλλάζει, και ο κόσμος προχωράει!
Διανύουμε μια κρίσιμη περίοδο, με γεωπολιτικές αλλαγές που χρήζουν τη συμβολή κάθε ενός από εμάς. Χρειαζόμαστε λοιπόν και άντρες αλλά και γυναίκες να δουλέψουν μαζί, γύρω από το ίδιο τραπέζι, με τη νέα γενιά και να βοηθήσουν έμπρακτα τον κόσμο και τις στρατηγικές αποφάσεις.
Τρίτη, 23 Απριλίου 2024
Τρίτη, 23 Απριλίου 2024
Τρίτη, 23 Απριλίου 2024
Ειδήσεις, άρθρα και αναλύσεις για την μεγάλη και παγκόσμια Ναυτιλιακή Βιομηχανία
Αρχισυντάκτης, Επιμέλεια Ύλης: Παναγιώτης Δούκας