Οι υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνίστανται στην παροχή τακτικής θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων σε συγκεκριμένη γραμμή.
Αυτό απαιτεί σημαντική επένδυση, η οποία συχνά παρέχεται από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ("μεταφορείς") που συνεργάζονται σε συμφωνίες "κοινοπραξιών". Οι κοινοπραξίες μπορούν να οδηγήσουν σε οικονομίες κλίμακας και καλύτερη αξιοποίηση του χώρου των πλοίων.
Ένα δίκαιο μερίδιο από τα οφέλη που προκύπτουν από αυτές τις βελτιώσεις πρέπει να μετακυλιστεί στους χρήστες των ναυτιλιακών υπηρεσιών όσον αφορά την καλύτερη κάλυψη των λιμένων (βελτίωση της συχνότητας των δρομολογίων και των λιμενικών κλήσεων) και καλύτερες υπηρεσίες (βελτίωση του προγραμματισμού, καλύτερες ή εξατομικευμένες υπηρεσίες μέσω της χρήσης πιο σύγχρονων πλοίων, εξοπλισμού και λιμενικών εγκαταστάσεων).
Το άρθρο 101 παράγραφος 1 της συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύει τις συμφωνίες μεταξύ επιχειρήσεων που περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Εντούτοις, το άρθρο 101 παράγραφος 3 επιτρέπει την κήρυξη τέτοιων συμφωνιών συμβατών με την εσωτερική αγορά, υπό την προϋπόθεση ότι συμβάλλουν στη βελτίωση της παραγωγής ή της διανομής αγαθών ή στην προώθηση της τεχνικής ή οικονομικής προόδου, επιτρέποντας συγχρόνως στους καταναλωτές ένα δίκαιο μερίδιο των οφελών που προκύπτουν.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εξουσιοδοτηθεί να προβεί σε τέτοιες δηλώσεις όσον αφορά ορισμένες μορφές συμφωνιών. Οι δηλώσεις αυτές πραγματοποιούνται από την Επιτροπή μέσω μέτρων γνωστών ως "κανονισμοί απαλλαγής κατά κατηγορία" ("BER"). Ο πρώτος ΚΑΚ εγκρίθηκε το 1995 και έκτοτε παρατάθηκε και τροποποιήθηκε 4 φορές. Ο ισχύων ΚΑΚ, που αποσκοπεί να διασφαλίσει ότι οι καταναλωτές απολαμβάνουν ένα δίκαιο μερίδιο των οφελών που προκύπτουν, λήγει στις 25/4/2020.
Με την έναρξη της διαδικασίας αναθεώρησης του κανονισμού απαλλαγής κατά κατηγορίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Μεταφορέων ζητά από τα μέλη του να γνωρίζουν εάν έχουν ή όχι ένα δίκαιο μερίδιο των παροχών και πώς αισθάνονται ότι θα καταργήσουν ή θα διατηρήσουν αυτόν τον κανονισμό. Η ΟΚΕ ενθαρρύνει τους φορτωτές να απαντήσουν στην έρευνα της ESC που είναι διαθέσιμη στο διαδίκτυο μέχρι τις 5 Ιουνίου 2018.
Μπορείτε να βρειτε την έρευνα εδώ