ΠΟΛΛΟΙ από τους μεγάλους του παρελθόντος της Ελληνικής ναυτιλίας χαιρετίστηκαν στην Τελετή Εισαγωγής & Δείπνου 2018 του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, την οποία παρακολούθησαν περίπου 630 προσκεκλημένοι, που περιλάμβαναν πολυάριθμες ηγετικές προσωπικότητες από τη σημερινή ναυτιλιακή κοινότητα.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ανακοίνωση των Εισακτέων για το 2017 - Αλέκο Ν. Γουλανδρή και Βασίλη Μ. Μαυρολέων - οι οποίοι μνημονεύτηκαν μέσω συνεντεύξεων με την οικογένεια και χαιρετίστηκαν θερμά για την συμβολή και τα επιτεύγματά τους στην έγκριτη εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Ετησίως οι Εισακτέοι αποφασίζονται μέσω ψηφοφορίας από τα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας. Η εκδήλωση περιέλαβε επίσης αφιερώματα στους 26 άλλους Εισακτέους του Πανθέου. Οι νέοι Εισακτέοι για το 2017 σηματοδότησαν τη 10η επέτειο των Εισαγωγών στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας που ξεκίνησε με τους Εισακτέους για το 2007, το έτος που γεννήθηκε το Πάνθεον.
Σημαντικές στιγμές της εκδήλωσης περιλάμβαναν την εμφάνιση του διεθνούς φήμης κλασσικού αστέρα Μάριου Φραγκούλη, ο οποίος παρουσίασε την δωρεά από τα έσοδα της εκδήλωσης στον Hellenic Hope, φιλανθρωπικό οργανισμό που συγκεντρώνει χρήματα για την υποστήριξη προσεκτικά επιλεγμένων έργων στην Ελλάδα που βοηθούν παιδιά που έχουν ανάγκη , εστιάζοντας σε αυτά που υποφέρουν από τις συνεχιζόμενες οικονομικές δυσκολίες του έθνους.
Πριν παρουσιάσει την επιταγή στην Τίνα Μαυράκη, εκ των ιδρυτών και διαχειριστών του Hellenic Hope, ο Μάριος Φραγκούλης συνεχάρη την ναυτιλιακή κοινότητα για τη γενναιοδωρία της και τόνισε την ανάγκη για συνεχή υποστήριξη καθώς εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνόπουλα ζουν σήμερα κάτω από το όριο της φτώχειας.
Η κεντρική ομιλία μετά το δείπνο δόθηκε από τον Σπύρο Μ. Πολέμη. Μεταξύ των πολυάριθμων σημαντικών θέσεων που κατείχε ο Δρ Πολέμης κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ανάμεσα 2006 και 2012 ήταν πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, η πρώτη φορά που ένας Έλληνας ήταν επικεφαλής του κύριου ναυτιλιακού οργανισμού παγκοσμίως, εκπροσωπώντας περισσότερο από το 80% της συνολικής εμπορικής ναυτιλιακής ικανότητας. Ο Δρ. Πόλεμης έδωσε μια συναρπαστική ομιλία, σχεδιάζοντας παραλληλισμούς μεταξύ της νεοελληνικής ναυτιλίας και των ναυτικών εκμεταλλεύσεων της Αθήνας πριν από περίπου 2.500 χρόνια. «Οι Έλληνες, περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον λαό στον κόσμο, παρέμειναν ναυτικοί χωρίς διακοπή σε όλη την ιστορία", σημείωσε.
Πολλές κορυφαίες εταιρίες στήριξαν την εκδήλωση, πρωτίστως μεταξύ τους το ABS, το IRI / The Marshall Islands Registry και η Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. οι τρεις Co-Lead Χορηγοί της Τελετής Εισαγωγής & Δείπνου 2018.
Ο Βασίλης Κρουστάλλης, Senior Regional Vice President του ABS, δήλωσε: «Οι άνθρωποι που γιορτάζουμε απόψε αποτελούν παραδείγματα ηγεσίας και ενσαρκώνουν το πρωτοποριακό πνεύμα που έχει ορίσει την ναυτιλία εδώ και αιώνες. Κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να ανταποκριθούμε στην κληρονομιά τους».
Σύμφωνα με τον Θεόφιλο Ξενακούδη, Διευθυντή Παγκόσμιων Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και Διευθύνοντος Συμβούλου, Πειραιά, για την International Registries Inc., «Η Ελλάδα αποτελεί ναυτιλιακό έθνος όχι μόνο εξαιτίας της παράδοσής της, όσο κυρίως για το πάθος, την αγάπη και τη δέσμευση που επέδειξαν και συνεχίζουν να επιδεικνύουν οι Έλληνες στην ναυτιλία. Με μια ναυτιλιακή κληρονομιά χιλιάδων χρόνων, η Ελλάδα εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να αποτελεί την κινητήρια δύναμη της σύγχρονης ναυτιλίας».
Ο Wang Qi, Πρόεδρος της Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd., υπογράμμισε τους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των Ελλήνων πλοιοκτητών και της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Κίνα. «Έχει γίνει παράδοση για την SWS να επισκέπτεται την Ελλάδα για να συναντάται με τους Έλληνες φίλους μας και να συμμετάσχει στην απότιση φόρου τιμής σε προσωπικότητες που έχουν συμβάλλει σημαντικά στην Ελληνική και στην παγκόσμια ναυτιλία», δήλωσε.
Η TMS, η οποία έχει γίνει ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους της Ελλάδας από την ίδρυσή της το 1986, χορηγός της δεξίωσης καλωσορίσματος της εκδήλωσης και ο γενικός διευθυντής της TMS Γιώργος Κουρελής καλωσόρισε τους επισκέπτες για λογαριασμό του ιδρυτή Γιώργου Οικονόμου.
Ο Όμιλος Εταιριών Navios ήταν ο Χορηγός του Δείπνου και η Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Navios Αγγελική Φράγκου απευθύνθηκε στο ακροατήριο για να τονίσει τη σημασία που έχει για τους Έλληνες να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία
να επενδύσουν στην ναυτιλία κατά την διάρκεια της ύφεσης, καθώς και την σημασία της επένδυσης σε ανθρώπινο κεφάλαιο για την Ελληνική ναυτιλία .
Η American Hellenic Hull Insurance Company, η Bureau Veritas, η Citi Private Bank, η Moore Stephens και η Thomas Miller υποστήριξαν την εκδήλωση ως Premium Χορηγοί.
Άλλοι Χορηγοί ήταν η China Classification Society, η Clarksons Platou, η ClassNK, η DNV-GL, η Hellenic War Risks, η HSBC, η Marine Tours, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, η OSM Maritime Group, το UK Defense Club και το UK P&I. Το Εκάλη Club υποστήριξε την εκδήλωση του Πανθέου στην Αθήνα το 2018 ως αποκλειστικός Lifestyle Partner.
Η τράπεζα Julius Baer ενίσχυσε την υποστήριξη του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας για τον Hellenic Hope το 2018.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΟΙ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ Αλέκος Ν. Γουλανδρής και Βασίλης Μ. Μαυρολέων είναι Εισακτέοι στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Οι δύο ιστορικές προσωπικότητες της ναυτιλίας αποκαλύφθηκαν ως οι Εισακτέοι του 2017 μπροστά σε περισσότερους από 600 καλεσμένους σε μία ιδιαίτερη Τελετή Εισαγωγής & Δείπνου που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η ψηφοφορία για τους Εισακτέους πραγματοποιείται ετησίως και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αριθμεί επί του παρόντος περίπου 300 εξέχοντα άτομα της σημερινής Ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας. Η ακεραιότητα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και τα τελικά αποτελέσματα επιβλέπονται από τη διεθνή ελεγκτική εταιρία, Deloitte.
Αλέκος Ν. Γουλανδρής (1927-2017)
Ο Αλέκος Γουλανδρής, ο οποίος απεβίωσε την περασμένη χρονιά, ήταν ο τελευταίος εν ζωή εκ των ιδρυτών του ομίλου N.J. Goulandris, καθώς επίσης σημαντικός συλλέκτης έργων τέχνης και φιλάνθρωπος.
Μαζί με τον δίδυμο Λεωνίδα (1927-2009) και τον μεγαλύτερο αδελφό του (και Εισακτέο του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας) Ιωάννη N. Γουλανδρή (1923-2011), ο Αλέκος ίδρυσε την NJ Goulandris Ltd το 1953 ως ξεχωριστή από την υπάρχουσα οικογενειακή επιχείρηση Γουλανδρή που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα.
Η νέα εταιρία πήρε το όνομά της από τον πατέρα τους Νικόλαο και γρήγορα έγινε ηγέτης στην Ελληνική ναυτιλία μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Ήταν από τους πρώτους διεθνείς εφοπλιστές που στράφηκαν στα Ιαπωνικά ναυπηγεία και δημιούργησαν έναν υψηλής ποιότητας στόλο πετρελαιοφόρων. Αλλά είχε επίσης συνεχές ενδιαφέρον για τα πλοία ξηρού φορτίου και ήταν ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής με νεότευκτα πλοία χύδην φορτίου, χάρη σε δύο πλοία που παραδόθηκαν το 1956.
Ο Αλέκος Γουλανδρής υποστήριζε ιδιαίτερα την γενέτειρά του Άνδρο, αλλά ήταν επίσης εθνικός ευεργέτης. Άγνωστο στους περισσότερους Έλληνες, αθόρυβα χορήγησε πολλές συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Άλλους σκοπούς που χρηματοδότησε τα τελευταία χρόνια ήταν η στοιχειοθέτηση μιας νέας νομικής υπόθεσης για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο και μια φιλόδοξη ανακαίνιση του ιστορικού πολεμικού πλοίου Γεώργιος Αβέρωφ.
Βασίλης Μ. Μαυρολέων (1900-1978)
Ο Βασίλης Μανουήλ Μαυρολέων απέκτησε την πρώιμη εμπειρία του στα ναυτιλιακά στην Ρέθυμνης & Κουλουκουντής, την κεντρική εταιρία για τα συμφέροντα της Ελληνικής ναυτιλίας στο Λονδίνο πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σύντομα έγινε ένα από τα πρωτοποριακά στελέχη της R&K καθώς και ένας κορυφαίος μεσίτης που δραστηριοποιείτο στην Baltic Exchange.
Μετά τον πόλεμο, ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρία Mavroleon Brothers και ξεκίνησε την London & Overseas Freighters, η οποία ήταν συνιδιοκτησία με την οικογένεια Κουλουκουντή. Πολλοί από τους λόγους που αξιώνουν την φήμη του, συμπεριλαμβάνουν την εισαγωγή της LOF στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου το 1951, περισσότερο από 30 χρόνια πριν οποιαδήποτε άλλη Ελληνική ναυτιλιακή εταιρία διαπραγματευτεί δημόσια.
Η LOF απέκτησε αργότερα το ναυπηγείο της Sunderland Austin & Pickersgill και ο Μαυρολέων συνέλαβε την ιδέα να κατασκευαστεί μια οικονομική αντικατάσταση πλοίου ξηρού φορτίου για τον γηράσκοντα στόλο των πολεμικών πλοίων Liberty.
Ο ίδιος προσωπικά ενέπνευσε το σχεδιασμό των νέων πλοίων ξηρού φορτίου των 14.000 τόννων που είναι γνωστά ως «SD 14s», πολλά από τα οποία κατασκευάστηκαν στην A&P. Συνολικά κατασκευάστηκαν 211 SD 14 στο Ηνωμένο Βασίλειο και με άδεια στην Βραζιλία, στην Αργεντινή και στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των 27 στα Ελληνικά Ναυπηγεία, καθιστώντας το πιο δημοφιλές από τους διάφορους αντικαταστάτες των Liberty. Οι αγοραστές περιλάμβαναν πολλούς Έλληνες πλοιοκτήτες.
Οι Εισακτέοι για το 2017 θα παρουσιαστούν σύντομα με πλήρη βιογραφικά και άλλα μέσα ενημέρωσης στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας, το οποίο βρίσκεται στην διεύθυνση www.greekshippinghalloffame.org
Ένας ανεξάρτητος οργανισμός που ιδρύθηκε για να φέρει την συναρπαστική ιστορία της Ελληνικής ναυτιλίας κοντά σε ένα ευρύτερο κοινό, το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας αποτίει φόρο τιμής σε κορυφαίες προσωπικότητες της ναυτιλιακής ιστορίας της Ελλάδας από το 2007.
Με την προσθήκη του Αλέκου Ν. Γουλανδρή και του Βασίλη Μ. Μαυρολέων, το Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας περιλαμβάνει τώρα 28 σημαντικές προσωπικότητες του ναυτιλιακού κόσμου.