Με την τιμητική διάκριση ανάθεσης από το ΓΕΝ στο γραφείο μας ARCH-MID Aρχιτέκτονες, υπό την διεύθυνση κυρίου Νίκου Πεσμαζόγλου και Π. Καραβάτάκη
(τεχνικός σύμβουλος) και την ευγενή χορηγία του κύριου Δημ. Αγγελόπουλου, έγινε στις 18/1/2018 η παρουσίαση των Μελετών Αναβάθμισης των Εκθεσιακών Χώρων του Πλωτού Ναυτικού Μουσείου (Π.Ν.Μ.) Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ. Οι εργασίες ανάθεσης ξεκίνησαν το Σεπτέμβριο του 2017 και τα θέματα που θα έπρεπε να επιλυθούν είχαν ένα ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας διότι ,
1)Το Π.Ν.Μ. Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ εκ της ιστοσελίδας του ΠΝ. - http://averof.mil.gr/istoria-pliou/ : ‘’Το Θωρηκτό ‘’Γ. Αβέρωφ’’ μαζί με την προσωπικότητα και το πατριωτικό ύφος του Ναυάρχου Παύλου Κουντουριώτη, συνέδεσε άρρηκτα το όνομά του με την διαμόρφωση ιστορικών γεγονότων εθνικής εμβέλειας χωρίς ουδέποτε να γνωρίσει την ήττα και την ατίμωση’’. Αποτελεί φωτεινό σύμβολο της Ελληνικής Ναυτοσύνης και του Πολεμικού Ηρωισμού. Η ιστορία του έχει συνδεθεί στενά με την Εθνική μας Ιστορία κατά το πρώτο ήμισυ του 20ου αιώνα… Ως εκ τούτου η ευθύνη που ανέλαβε το γραφείο μας ήταν μεγάλη και μας υποχρέωνε να ανατρέξουμε στο παρελθόν για να βρούμε στοιχεία αναφορικά με την τότε κατασκευή του – Livorno 1911. Έπρεπε λοιπόν να αφήσουμε το ίδιο το Π.Ν.Μ. Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ ’’να εκφράζεται ως έχει’’ χωρίς τον επηρεασμό από νέες παρεμβάσεις στο εσωτερικό του κέλυφος. Διότι η σχεδίαση των τότε Πολεμικών Πλοίων ήταν μία επαναληπτική διεργασία η οποία βασίζονταν σε μία προγενέστερη επιτυχημένη σχεδίαση .
2)Το Π.Ν.Μ. Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ είναι κατασκευασμένο από κοινό ναυπηγικό χάλυβα πλην της θωράκισης. Οι συνδέσεις μεταξύ ελασμάτων και ενισχυτικών γίνονταν εξ ολοκλήρου με καρφώσεις και τα υλικά κατασκευής (ελάσματα, ενισχυτικά και καρφιά) υποβάλλονταν σε δοκιμές αντοχής. Για τα Πολεμικά πλοία γίνονταν υπολογισμοί δια μήκους αντοχής σε κάμψεις θετικές και αρνητικές (hogiging, sagging) και χρησιμοποιούνταν διαμήκη ενισχυτικά κυρίως εντός των δΙπυθμένων.
3) Η λειτουργικότητα των χώρων σε ότι αφορά τη πυκνή ροή επισκεπτών όπως αυτή που δέχτηκε πρόσφατα κατά την διάρκεια της παραμονής του στη Θεσσαλονίκη για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου 2017 (150.000 άτομα σε περίπου 80 ημέρες).
4) Την πρόβλεψη για άμεση επισκεψιμότητα - παρέμβαση στο μηχανολογικό εξοπλισμό του σκάφους.
5)Την αισθητική αναπαλαίωση στο (χρόνο) με επεμβάσεις στα νέα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν, μη παραβλέποντας ωστόσο τον Ναυτικό Κανονισμό του σήμερα όπως η ασφάλεια (IMO) πυρασφάλειας, ακαυστότητας, βαρών, αντικραδασμικών παρεμβυσμάτων εν ώρα πλεύσης κλπ.
6) Την τεχνολογία εκείνης της εποχής θα έπρεπε εμείς ως μελετητές να την σεβαστούμε , να την προστατεύσουμε ή ακόμη και να την αναδείξουμε με τις όποιες παρεμβάσεις μας. Ώστε τα εκθέματα να αναδεικνύονται μέσα από διαφανείς – διαμπερείς προθήκες, και να επιτρέπουν την εικόνα του υπάρχοντος εσωτερικού κελύφους του Σκάφους.
Όλα τα ανωτέρω δεδομένα έπρεπε ευθύς εξαρχής να ληφθούν υπόψη από την ομάδα μελετητών, να υπάρξει ανάλογη έρευνα με περιήγηση και αποτύπωση στοιχείων μέσα από το σκάφος και στη συνέχεια να επεξεργαστούν και τα καταγραφούν ηλεκτρονικά για την δημιουργία αρχείου προς χρήση και για τους μεθεπόμενους.
Έτσι, μετά από πέντε μήνες εντατικής δουλειάς στις 18/1/2018 παρουσιάστηκε όλη αυτή η προσπάθεια μας στην Επιτροπή Αξιολόγησης με την παρουσία του Κυβερνήτη του Π.Ν.Μ. Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ Αρχιπλοίαρχου Σ. Χαραλαμπόπουλου και η οποία έγινε αποδεκτή.
Τώρα μας μένει πλέον να προχωρήσουμε στο τελικό στάδιο των μελετών μας λαμβάνοντας υπόψη τις όποιες τελικές παρατηρήσεις από την διεύθυνση του ΓΕΝ, με στόχο την άρτια ολοκλήρωση αυτών και την παράδοσή τους προς υλοποίηση.