Για να επιταχύνουμε την πράσινη στροφή, χρειαζόμαστε έναν σαφή στόχο μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050, μια εισφορά στην αγορά επί των εκπομπών CO2 και ένα βελτιωμένο σύνολο μέτρων αποδοτικότητας, και ως παγκόσμιος ρυθμιστικός φορέας του κλάδου μας, ο ΙΜΟ είναι ο αρμόδιος φορέας για να το κάνει - και γρήγορα. Δεν έχουμε πλέον την πολυτέλεια του χρόνου, γράφει ο Πρόεδρος της Ένωσης Νορβηγών Εφοπλιστών (NSA) Harald Solberg.
“Στον απόηχο της φετινής Nor-Shipping, ήταν σαφές σε όλες τις συζητήσεις που είχα τόσο εντός όσο και εκτός πρωτοκόλλου ότι η δυναμική αυξάνεται σε ολόκληρο τον κλάδο για να πιέσουμε για υψηλότερους στόχους όσον αφορά την απαλλαγή από τον άνθρακα, την ταχύτερη ανάπτυξη της τεχνολογίας και τη βελτίωση της αποδοτικότητας σε όλη την αλυσίδα αξίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Η σύνοψη μου προς όλους τους παγκόσμιους εταίρους μας είναι ότι η νορβηγική ναυτιλιακή κοινότητα θα συνεχίσει να είναι ηχηρή και ηγετική φωνή σε αυτή τη διαδικασία. Η NSA δρομολόγησε τη δική της φιλόδοξη στρατηγική για το κλίμα το 2020, σύμφωνα με την οποία τα μέλη μας, πρώτον, θα παραγγέλνουν από το 2030 μόνο πλοία βασισμένα σε τεχνολογία μηδενικών εκπομπών και, δεύτερον, θα διαθέτουν έναν κλιματικά ουδέτερο στόλο έως το 2050.
Η τρέχουσα κλιματική στρατηγική του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) εγκρίθηκε το 2018 με στόχο τη μείωση των συνολικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τη διεθνή ναυτιλία κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008. Η στρατηγική ζήτησε επίσης την ανάπτυξη βραχυπρόθεσμων μέτρων για την επίτευξη αυτού του στόχου, συμπεριλαμβανομένων των προτύπων ενεργειακής απόδοσης για τα νέα πλοία και την ανάπτυξη του δείκτη έντασης άνθρακα (CII) για τα υπάρχοντα πλοία.
Η NSA στέκεται σταθερά στο πλευρό του ΙΜΟ. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι οι ναυτιλιακοί κανονισμοί πρέπει να αναπτύσσονται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό σε παγκόσμιο επίπεδο υπό την καθοδήγησή του. Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να διασφαλιστεί ο δίκαιος ανταγωνισμός και ένα βέλτιστα αποτελεσματικό ρυθμιστικό πλαίσιο, σε αντίθεση με ένα συνονθύλευμα περιφερειακών κανονισμών που θα ήταν περιττά επαχθές από άποψη κόστους και συμμόρφωσης.
Η άποψή μας είναι ότι ο ΙΜΟ πρέπει επειγόντως να υιοθετήσει μια πιο φιλόδοξη στρατηγική με τις ίδιες κατευθύνσεις με τη δική μας. Υποστηρίζουμε τον καθορισμό ενός ξεκάθαρου στόχου μηδενικών εκπομπών έως το 2050 και την εφαρμογή ενός μηχανισμού βασισμένου στην αγορά που θα θέτει μια τιμή στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. Το τελευταίο είναι απολύτως απαραίτητο για τη μείωση των εκπομπών σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα έσοδα από μια εισφορά CO2 θα πρέπει, με τη σειρά τους, να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης, μειώνοντας την τιμή των εναλλακτικών πηγών ενέργειας” καταλήγει ο Πρόεδρος της Ένωσης Νορβηγών Εφοπλιστών (NSA) Harald Solberg.
Φωτό:Harald Solberg, CEO of the Norwegian Shipowners’ Assocation (Photo: NSA)