Σοβαρά θέματα συζητήθηκαν μεταξύ άλλων κατά την διάρκεια του “6th Capital Link Biennial Analyst & Investor Day Shipping Forum” στην Αθήνα.
Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι οι Έλληνες αλλά και ξένοι πλοιοκτήτες είναι ιδιαίτερα σκεπτικοί ώς προς την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στα πλοία τους. Αρκετοί μάλιστα απέκλεισαν το ενδεχόμενο να υιοθετήσουν την τεχνολογία των scrubbers στα πλοία τους, καθώς την βρίσκουν ιδαιτέρως ακριβή, ενώ την ίδια στιγμή μπορούν να πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα μειώνοντας την ταχύτητα των πλοίων τους κατά 20%.
Για παράδειγμα ο κ. Σπύρος Καπράλος Chairman της Star Bulk Carriers τόνισε χαρακτηριστικά: “Οι νέοι κανονισμοί αυξάνουν το κόστος της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά υποχρεώνουν τη βιομηχανία να κάνει τη δική της λογιστική και να δει κατά πόσο αξίζει να επενδύσει σε ballast water treatments, ή εγκατάσταση scrubbers για να παραμείνει ανταγωνιστική. Ωστόσο, η μείωση της ταχύτητας είναι ο μόνος πραγματικός τρόπος για τη μείωση της ρύπανσης. Το κόστος θα είναι χαμηλότερο, και γι’ αυτό το σύνολο της αγοράς σχεδιάζει να το εφαρμόσει. Συνολικά, η μείωση της ταχύτητας θα είναι μία καλή ενέργεια και θα είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας.”
Το ίδιο σκεπτικοί φαίνονται να είναι οι πλοιοκτήτες και με την εγκατάσταση των συστημάτων Ballast Water Treatment Systems. Το γεγονός της γρήγορης εγκατάστασης σε συνδυασμό με την ελλειπή εκπαίδευση του πληρώματος δημιουργεί ένα εκρηκτικό κοκτέιλ πονοκεφάλου για τον πλοιοκτήτη. Ο κ. John Michael Radziwill, CEO – Goodbulk τόνισε ότι: “Όσον αφορά το ballast water treatment, φέτος χάσαμε 26 άτομα και αυτό είναι κάτι που δε συζητήθηκε αρκετά. Ας επικεντρωθούμε τώρα στην ασφάλεια των πλοίων και στη συνέχεια μπορούμε να επικεντρωθούμε στο ballast water treatment που είναι κάτι που θα συμβεί από μόνο του. Η μείωση της ταχύτητας είναι μια εύκολη λύση και είναι ο καλύτερος τρόπος συμμόρφωσης με τους κανονισμούς, είναι οικονομικά αποδοτικός και μπορεί να είναι πραγματικά καλός για το περιβάλλον”.
Τα παραπάνω αποτελούν σημαντικές εξελίξεις στον τομέα της Ναυτιλίας. Οι πλοιοκτήτες και ιδιαιτέρως οι Έλληνες που αποτελούν την πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, έχουν κληθεί να πληρώσουν γενναία ποσά στο όνομα της αειφορίας του περιβάλλοντος. Μάλιστα κατηγορούνται ότι μολύνουν το περιβάλλον με τα καύσιμα που χρησιμοποιούν την ίδια στιγμή που δεν τιμωρούνται οι εταιρίες που τα παράγουν.
Το μέλλον θα είναι πολύ ενδιαφέρον…
Νίκος Κ. Δούκας