Καλά τά νέα γιά τήν ναυτιλία. Παρά τίς γενικώτερες ἀναταραχές πού βιώνει ἡ ἀνθρωπότητα καί τήν γενικώτερη καταστροφολογία, ἰδίως μέ ἀφορμή τά γεγονότα τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου, δέν ἐπηρεάζουν αὐτές ἀρνητικά τούς ναύλους, καθώς τά ὃσα συμβαίνουν, κατά γενική πεποίθηση τῶν ναυτιλιακῶν κύκλων, ἀποτελοῦν πολιτικά παιχνίδια γιά τήν ἐπιβολή συμφερόντων.
Οἱ ναῦλοι ὂχι μόνο δέν ἐπηρεάσθηκαν ἀρνητικά, ἀλλά, ἀντιθέτως, σημειώθηκαν ἀξιόλογες αὐξήσεις, ἰδίως στόν τομέα τῶν δεξαμενοπλοίων, ἀλλά καί τῶν μπάλκ κάρριερς, δηλαδή τόν βασικό κορμό τῶν πλοίων πού συγκροτοῦν τήν ἑλληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία. Πράγματι, τά δεξαμενόπλοια πού ἀνήκουν σέ ἑλληνικά συμφέροντα, ἀποτελοῦν τό 26% τοῦ παγκοσμίου στόλου, ἐνῶ τά μπάλκερς ἀποτελοῦν τό 20%. Τούς τελευταίους δύο μέ τρεῖς μῆνες οἱ ναῦλοι τῶν τάνκερς σημείωσαν αὒξηση στήν ἀγορά σπότ κατά 10%.
Ἀρκεῖ νά ἀναφερθεῖ ὃτι ἓνα VLCC κερδίζει ἡμερησίως 50.000 δολάρια, ἐνῶ στίς χρονοναυλώσεις οἱ ἡμερήσιοι ναῦλοι περιορίζονται στίς 35.000 δολάρια.
Στόν τομέα τῶν μπάλκ κάρριερς, οἱ ναῦλοι παραμένουν στάσιμοι, ἀλλά αὐτό ἀποτελεῖ μία ἐνθαρρυντική ἒνδειξη γιά αὒξηση ναύλων στό ἐγγύς μέλλον.
Οἱ ἂλλοι τύποι τῶν πλοίων πού συγκροτοῦν τήν ἑλληνική καί τήν ἑλληνόκτητη ναυτιλία, ὃπως τά LNG καί τά πλοῖα κοντέϊνερς, δέν βλέπουν καμμία βελτίωση στήν ναυλαγορά. Ἡ ζήτηση ὃμως τοῦ πετρελαίου εἶναι σταθερά ἀνοδική, διότι ὃλες οἱ χῶρες θέλουν νά ἐνισχύσουν τά στρατηγικά τους ἀποθέματα, πέραν ἀπό τήν ἐξέλιξη τῶν παρόντων προγραμμάτων οἰκονομικῆς ἀνάπτυξης. Αὐτοί εἶναι καί οἱ λόγοι ζήτησης πετρελαίου.
Ἡ πιό σημαντική ὃμως εἲδηση, πού προέρχεται ἀπό μεγάλους διαχειριστές δεξαμενοπλοίων τοῦ Πειραιῶς, εἶναι ὃτι οἱ προοπτικές γιά τά τάνκερς διαγράφονται καλύτερες γιά τό 2020, μέ μία περαιτέρω βελτίωση τῆς τάξεως τοῦ 10%.
Κατά τά ἂλλα, οἱ ἐπιβαλλόμενοι εἰσαγωγικοί δασμοί (sanctions) ἀπό τίς μεγάλες δυνάμεις, ἂν καί ἐντάσσονται κι αὐτοί στά πολιτικά παιχνίδια κυριαρχίας, ἀποτελοῦν παγίως ἀνασχετικό παράγοντα γιά τήν ναυτιλία, ἀλλά ἐπί τοῦ παρόντος δέν ἐπηρεάζουν τήν ναυλαγορά.
ΟΙ Υ∆ΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ
Στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ἡ προσπάθεια τῆς Τουρκίας νά ἀναδειχθεῖ σέ μείζονα περιφερειακή δύναμη τῆς περιοχῆς, δέν φαίνεται νά ἐπηρεάζει, ἐπί τοῦ παρόντος τουλάχιστον, τήν ναυτιλία, καθώς προβλέπεται ὃτι ἡ πρώτη ἐξόρυξη πετρελαίου δέν πρόκειται νά γίνει πρό τῆς παρόδου 5ετίας. Μόνο φυσικό ἀέριο θά ἐξορυχθεῖ ἐπί τοῦ παρόντος. ∆έν διαφεύγει πάντως τῆς προσοχῆς τῶν ναυτιλιακῶν κύκλων, ὃτι ἡ Τουρκία ἒχει καθορίσει ἀπό μόνη της τήν δική της ΑΟΖ μέ τήν δική της στρατιωτική δύναμη, ἒχοντας δημιουργήσει ἰσχυρή βάση διεθνοῦς δικαίου. Ἡ Ἑλλάδα δέν ἀποτολμᾶ τόν καθορισμό καί τήν ἀνακήρυξη τῆς δικῆς της ΑΟΖ κατ᾽ἐφαρμογή τῆς διεθνοῦς συμβάσεως περί δικαίου τῆς θαλάσσης, ἀλλά οὒτε ἒχει καί τήν δύναμη νά καταφύγει στά διεθνῆ δικαστήρια, ἐνῶ ἡ Τουρκία ἒχει τέτοια δυνατότητα καί εἶναι σχεδόν βέβαιον ὃτι θά δικαιωθεῖ, τουλάχιστον ὃσον ἀφορᾶ τίς ἀπαιτήσεις της, ὑποστηριζομένη ἀπό τίς γνωστές μεγάλες δυνάμεις, καθώς ἡ ἲδια ἀκολουθεῖ παγίως πολιτική δημιουργίας τετελεσμένων, ἐπικαλουμένη μάλιστα...τό ἀνύπαρκτο διεθνές δίκαιο ὑπέρ αὐτῆς, καθώς ἒχει δημιουργήσει ἰσχυρά στρατιωτικά καί πολιτικά ἐρίσματα γιά τήν ἐπίτευξη τῶν στόχων της.
Μακροπροθέσμως, ὃταν ἀρχίσουν καί οἱ ἐξαγωγές πετρελαίου, ἡ Μεσόγειος θά ἀρχίσει νά ἐπηρεάζει καί τήν ναυλαγορά. Ἐπί τοῦ παρόντος ὃμως οὐδεμία ἐπίδραση ἒχουν οἱ ἐξελίξεις στήν Μεσόγειο γιά τό ἐνεργειακό.