Σαν ψέμα φαίνεται ότι την προηγούμενη Κυριακή στα Ναυπηγεία Νεωρίου στην Σύρο, εγκαινιάστηκε η ανακαινισμένη δεξαμενή “ΒΙΟΛΑΝΤΩ”.
Παρουσία επισήμων, εκκλησίας, δήμου, υποψηφίων στις επερχόμενες εκλογές του Μαΐου, το ψαλίδι έκοψε την κορδέλα, εν μέσω δηλώσεων, ευχών και υποσχέσεων.
Η αλλαγή σελίδας που ευαγγελίζεται η διοίκηση του Ναυπηγείου, μας έχει γεμίσει όλους με αισιοδοξία αλλά και προβληματισμό. Πρόκειται όντως για την αρχή της επανεκκίνησης του κλάδου της Ναυπηγοεπισκευής; Ή μήπως μετά τις κορδέλες και αφού σβήσουν τα φώτα της ράμπας, η νέα ανακαινισμένη δεξαμενή θα επανέλθει στην πρώτερη κατάσταση όπως στην φωτογραφία του άρθρου;
Ο κλάδος της Ναυπηγοεπισκευής πεθαίνει. Και μαζί με αυτόν πεθαίνει και η τέχνη με την συμβολή της οποίας η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει πρώτη των πρώτων. Οι μάστορες του Περάματος μετρούνται πλέον στα δάχτυλα. H τέχνη τους και η μαστοριά τους θα πρέπει να μεταδοθεί στις επόμενες γενιές. Για να γίνει όμως αυτό θα πρέπει να υπάρχουν συνεχιστές και δάσκαλοι.
Και πριν από αυτό, ένα κράτος φιλικό στην επιχειρηματικότητα και στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρόσφατα η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υπέγραψε συνυποσχετικό για εθελοντική συνεισφορά στην Ελληνική οικονομία. Η εθελοντική αυτή συνεισφορά ανέρχεται στο 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των μελών, και θα είναι μόνιμη.
Γιατί λοιπόν δεν υπογράφουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες ένα συνυποσχετικό με την Ελληνική κυβέρνηση για μία μακρόχρονη επωφελή σχέση για επισκευή και κατασκευή πλοίων στην Ελλάδα, στα Ελληνικά ναυπηγεία και με Έλληνες εργαζόμενους; Η κυβέρνηση να υποσχεθεί ανταγωνιστικό νομοθετικό πλαίσιο και οι πλοιοκτήτες να υποσχεθούν ότι θα χτίσουν τα πλοία τους εδώ. Σταθερό φορολογικό σύστημα για μία δεκαετία, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις ημερομισθίων, ΕΣΠΑ, υποδομές, και σε συνδυασμό με το master plan για τον Πειραιά, ο κλάδος να αναγεννηθεί, να εισρεύσουν εκατομμύρια στα κρατικά ταμεία και να δημιουργηθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας;
Σε μία προεκλογική περίοδο θα έπρεπε ήδη οι υποψήφιοι και τομεάρχες των κομμάτων να έχουν σχέδιο για την επόμενη μέρα. Και να μας το πούνε. Να βγει σε διαβούλευση. Γιατί αν δεν έχουμε σχέδιο για άμεση εφαρμογή, μετά τις κορδέλες η “ΒΙΟΛΑΝΤΩ” θα ξανασκουριάσει και πάνω της θα κρέμονται πανό με συνθήματα από απελπισμένους οικογενειάρχες.
Περιμένουμε να καταγράψουμε τις δεσμεύσεις όλων εκείνων που μπορούν και θέλουν να αλλάξουν την Ελληνική Ναυτιλία προς το καλύτερο. Δεσμεύσεις που θα γίνουν πράξη την επόμενη τετραετία.
Η Ελλάδα αξίζει ένα καλύτερο μέλλον. Ας μην μένουμε λοιπόν στις κορδέλες και τις selfie. Θέλουμε σχέδιο, σταθερότητα και ανάπτυξη. Οι ικανοί να βγουν μπροστά. Και όλοι να τους στηρίξουμε όχι γιατί το είπαν αλλά γιατί το έκαναν.
Πρίν 25 χρόνια που ξεκινήσαμε το περιοδικό ΝΑΥΣ, στην ΝΕΖ δούλευαν 200.000 άνθρωποι. Σήμερα;
ΝΙΚΟΣ Κ. ΔΟΥΚΑΣ